Eventyret begynner.   Posted by Fortellaren.Group: 0
Fortellaren
 GM, 19 posts
Tue 13 Feb 2018
at 11:52
Eventyret begynner
Dvergene forteller om området rundt - de har samlet mye informasjon gjennom sin tid i Hillsfar. Da dvergene er ferdige å fortelle blir det stille rundt bålet og nattens fred senker seg. Det gode reisefølget har fått mye å tenke på....

Med ett brytes stillheten: Ut av buskene i nærheten ramler en gammel mann - ikledd slitte og blodige filler av noen klær. Han halter i deres retning og mumler usammenhengende. Dere legger merke til at blodet stammer fra utallige små kutt og skraper - ikke noe stort sår. Han kommer sakte, nesten ettertenksomt, men bestemt i deres retning. Hele mannen rister og skjelver. Før dere rekker å trekker våpen faller han om i gresset. Mumlingen har en viss rytme i seg, og det går opp for dere at han gjentar de samme 5. setningene. Stemmen hans blir svakere og svakere, men den som er årvaken klarer å fange opp innholdet allikevel. Det står som en gåte for dere:

DEN GAMLE MANNENS SPÅDOM

Det er en beskjed fra landet nye Herre - men den er 5 ganger skjult:
Fra dvergenes informasjon klarer eventyrerne å løse noe av gåten.

1. Første del ligger på et sted hvor løvetann vokser høyreist over folket. The virile and the virulent can be one and the same. The hell-tinged one is lost, and then several are found.
Stedet må være Farbough Gården.

2. The second runs red with the blood of roots, where an heirless lies and hides her pain in long wooden boxes. She hides more than that though, but only to keep what is hers.
Kanskje stedet er Goodroot?

3. The third is at the spring of blessed life, where the haunters protect and the protectors haunt. The water runs on, of course, and must be freed for all.
Stedet er nok The spring of blessed life. Ryktene sier at stedet er hjemsøkt.

4. The fourth holds the great thundering beasts, but the beasts are gone, to give way to greater thundering beast with death in its eyes. They await at a place of ancient elven evil.
Kan stedet være Rothés? Med undead kanskje?

5. The fifth lies where the ancients lie beneath nights marble, forgotten but not gone. The lost wealth of a forgotten time pays terrible dividends now.
Kan stedet være Temple of Waukeen? Der er helt sikkert ikke Tymora ...

This message was last edited by the GM at 12:00, Tue 13 Feb 2018.

Ghode Ghraif
 Player, 20 posts
 I reject your truth
 and substitute my own
Tue 13 Feb 2018
at 15:03
Eventyret begynner
In reply to Fortellaren (msg # 79):

Ghode stirrer forbløffet på den gamle mannen. Nei, dette var spennende folkens! utbryter han.

En gammel mann som kommer vasende bort til oss og prater i gåter. Hvor en arveløs ligger og gjemmer sin smerte i lange treesker? En forsmådd kvinne som har drept sine ektemenn og begravd dem, kanskje? Eller har jeg kanskje for mye sans for det dramatiske, mennekselige aspektet? Ghodes øyne funkler i det han stikker en fot teatralsk foran den andre og fremfører et dypt bukk.

La oss legge sammen hodene våre og forsøke å finne ut hvor den gamle mannen vil sende oss

This message was last edited by the player at 19:33, Tue 13 Feb 2018.

Viggo Varlook
 Player, 28 posts
 Human
 Warlock
Tue 13 Feb 2018
at 16:24
Eventyret begynner
In reply to Ghode Ghraif (msg # 80):

Viggo noterer flittig alt gamlingen sa.

Ho hei! Her var det mye å ta tak i! Jeg tror vi må til alle disse stedene. Kanskje ved å rydde opp i alle gåtene vil byens frykt for verdenen der ute smuldre opp?

Viggo går mot kroppen i gresset, og undersøker kroppen - og lommene hans.
Ghode Ghraif
 Player, 21 posts
 I reject your truth
 and substitute my own
Tue 13 Feb 2018
at 19:32
Eventyret begynner
In reply to Viggo Varlook (msg # 81):

Ghode går bort til Viggo, nysgjerrig. Finner du noe min venn? Det aner meg at vår planlagte byvandring kan være noe prematur. Ikke fikk vi noe navn fra dvergene, noe som i og for seg er veldig forståelig, situasjonen i byen tatt i betraktning og nå har vi i tillegg fått et ganske klart "gå hit!" tegn fra denne mumlende lassisen.

Han tenner pipa si (igjen) og myser vestover (ikke for noen grunn, bare for å myse en retning). Kanskje vi heller skal dra avgårde i samlet tropp og undersøke de fem gåtene lassisen har presentert for oss? Meget veltalende til lassis å være forresten... Kanskje om vi kommer til bunns i disse fem gåtene, finner vi en årsak eller, enda bedre, løsning på problemene i Hillsfar!

Ghodes øyne glinser i lyset fra de dødende flammene fra bålet i det egoet hans får seg en skikkelig luftetur De vil synge våre navn i gatene! Jeg vil naturligvis selv skrive dikt, sanger, epos, forbannede kvad om våre handlinger! Hmm... Kanskje jeg skal begynne alt nå? De nådeløse fem...

Ghode stopper opp og ser ut som om han nettopp har innsett at han faktisk har sagt alt dette høyt. Alt til sin tid... Først bli enige, så dra, så finne, så mest sannsynlig utøve betydelig vold og SÅ epos.
Han smiler for seg selv og gir sin Oud en liten klapp over skulderen sin. All in good time

This message was last edited by the player at 19:35, Tue 13 Feb 2018.

Gurgaramen
 Player, 5 posts
 Wood Elf
 Ranger
Tue 13 Feb 2018
at 21:11
Eventyret begynner
In reply to Ghode Ghraif (msg # 82):

Gurgaramen banner under sin pust, og finner et pledd fra bålplassen. «Ved Silvanus vrede, klarer dere ikke å tenke på noe annet enn gull og eventyr? Og du Viggo, han er vel enda ikke død, og du plyndrer ham?». Gurgaramen pakker den gamle mannen så godt han kan i pleddet. «Si meg, gamlefar, hvem gjorde dette mot deg?»
Viggo Varlook
 Player, 29 posts
 Human
 Warlock
Tue 13 Feb 2018
at 22:40
Eventyret begynner
In reply to Gurgaramen (msg # 83):

Åh, nei altså, jeg skulle bare se om han hadde noen papirer på seg. Kanskje noe medisin mot anfallet han fikk?

Viggo klør seg i hodet. Han trodde mannen hadde falt om ... en gang for alle.

Den lille bibliotekaren trekker på skuldrene, og snur seg mot de andre.

Noen som er hypp på å sjekke ut de ulike stedene? Kanskje den bondegården hadde vært fet å starte med?

This message was last edited by the player at 22:42, Tue 13 Feb 2018.

jonniponni
 Player, 12 posts
Tue 13 Feb 2018
at 22:46
Eventyret begynner
In reply to Gurgaramen (msg # 83):
Berserkeren har lyttet fra sin majestetiske høyborg i dypet av en enebærbusk. Det lyder tørt fra ham mellom blader, bær og kvister.
Med tanke på sårene ser det ut som han har blitt knivstukket av en bande med gnomer.
Han sikter til overfloden av overflatiske kutt som dekker den gamle lasaronen.
Kan vi ikke bare dra til en av plassene han nevnte å drepe noen...Hvem som helst egentlig.
Bladet fra langsverdet hans stikker et øyeblikk opp fra dypet av busken før det kollapser å synker ned igjen.
Rolfar
 Player, 15 posts
Wed 14 Feb 2018
at 07:43
Eventyret begynner
Rolfar tar puls og kjekker livstegn hos den gamle mannen...

08:42, Today: Rolfar rolled 8 using 1d20+3.  medicine.
Ghode Ghraif
 Player, 22 posts
 I reject your truth
 and substitute my own
Wed 14 Feb 2018
at 08:49
Eventyret begynner
In reply to Gurgaramen (msg # 83):

Ghode skotter mot Gurguramen og vifter med en pekefinger. Vær nå ikke så snar til dømme, alv. Viggo her hadde nok kun de reneste intensjoner med å undersøke lassisen.

Han ser påtatt skamfull ut. Når det gjelder min lille... ahem... utblåsning, kan vi nok gi æren til den vinnende kombinasjonen prestasjonsangst, et oppblåst ego og en trang til å vise verden mine styrker

La oss heller finne ut hva vi skal gjøre i stedet for å kjekle.
jonniponni
 Player, 13 posts
Wed 14 Feb 2018
at 09:34
Eventyret begynner
Busken bryter opp og halv orken kommer til syne. Han har bær i skjegget og snue på kinnet.
La oss dra til farborough gården.
Viggo Varlook
 Player, 30 posts
 Human
 Warlock
Wed 14 Feb 2018
at 10:18
Eventyret begynner
In reply to jonniponni (msg # 88):

Viggo nikker mot halv-orken.

Han skyndter seg tilbake til teltet sitt og pakker alt sammen igjen. Det vil si: han moser og trykker alt utstyret sitt ned i sekken sin, så slenger han den på ryggen så det skrangler av kopper og kar ut over hele området.

Han kommer tilbake til gjengen, og meddeler at han er klar til å gå mot Farborough-gården.

Ut på tur, aldri sur!
Ghode Ghraif
 Player, 23 posts
 I reject your truth
 and substitute my own
Wed 14 Feb 2018
at 10:50
Eventyret begynner
In reply to Viggo Varlook (msg # 89):

Wohoo! Ut på eventyr! Farbough gården og deres virile og smittsomme innvånere, ta dere i akt. De hensynsløse fem er på vei...

Han utfører en merkelig liten dans på stedet som innebærer mye vifting med føtter og noen skikkelige, og nok overdrevent fyldige, tak i skrittet. Sikkert designet for å sette lett påvirkelige kvinners lender i brann fra scenekanten.
Rolfar
 Player, 16 posts
Wed 14 Feb 2018
at 11:28
Eventyret begynner
STOPP! ikke så fort.

Dvergen tar frem en spade fra sekken sin og kaster på siden av gamle skrotten. Rolfar tar deretter tak i hammeren sin med begge hender og plasserer seg en meter fra hodet.

I følge bergdvergisk tradisjon, må jeg som representat moradin og resterende gude ætt gravlegge denne kroppen.

Rolfar trekker pusten og aventer neste setning som for å gi rom for ettertanke.

Da bergdverger er kjent for å være tunge sovere... som har medført uhell..  skrømt av levende døde dverger. Forsikrer vi alltid at de døde er ordentlig døde med et barmhjertighets slag

Rolfar hever hammeren med begge hendene over hodet....
jonniponni
 Player, 14 posts
Wed 14 Feb 2018
at 11:43
Eventyret begynner
In reply to Rolfar (msg # 91):

Halv orken går forbi den teatralske dvergen med luntende skritt og i forbifarten stikker han langsverdet mot lasaronens buk, mens han ser bebreidende på Rolfar med sin høyt hevede hammer.
Bla, bla, bla

Action roll: 16- Damage roll- 13.

This message was last edited by the player at 11:49, Wed 14 Feb 2018.

Ghode Ghraif
 Player, 24 posts
 I reject your truth
 and substitute my own
Wed 14 Feb 2018
at 11:44
Eventyret begynner
In reply to Rolfar (msg # 91):

Ghode tar et par raske skritt mot Rolfar og holder ut en hånd foran den ladde hammeren. Du er klar over at du nå akter å muligens myrde denne mannen for å være sikker på at han er død? Finnes det ikke en litt mindre ... potensielt fatal måte å sjekke om han er død eller levende på? Legg nå ned hammeren og bi litt i din iver etter å utføre dine ritualer.

12:45, Today: Ghode Ghraif rolled 9 using 1d20+5 ((4)). Persuasion roll
OOC: Crap...

This message was last edited by the player at 11:50, Wed 14 Feb 2018.

Viggo Varlook
 Player, 31 posts
 Human
 Warlock
Wed 14 Feb 2018
at 11:49
Eventyret begynner
In reply to Rolfar (msg # 91):

Viggo er målløs. Men han er også, på en litt rar måte, veldig underholdt av det som nå kommer til å skje. I sitt lille hode klarer han ikke se et positivt utkom av dvergens dødssjekk. Enten er mannen død, og slaget fra Rolfsr kommer til å bli et uhyre sørgelig og tragisk slag på en død kropp. Eller så lever fyren, og blir vekket av et hardt og voldelig slag. Kan det til og med være at han er så skadet at slaget til Rolfar faktisk dreper ham? Oi, det ville vært svært så ironisk, tenker Viggo.

Uansett, så blir det ikke et pent syn.

Viggo setter seg godt til rette på en sten, og hadde han hatt ristede nøtter eller korn i sin lomme, så hadde han bøttet nedpå.

Peis på!
Ghode Ghraif
 Player, 25 posts
 I reject your truth
 and substitute my own
Wed 14 Feb 2018
at 14:12
Eventyret begynner
In reply to Viggo Varlook (msg # 94):

Ghode står og stirrer vekselvis på Rolfar og jonniponni. Religiøse fanatikere, altså... . Han rister på hodet, snur seg og går mot Viggo.

På veien kikker han opp som for å si "Se. Dette er din feil, din knall".

Slå noen i hodet med en hammer for å se om de er døde, eller bare sover tungt... Kanskje neste gang kan du sette fyr på noen for å sjekke om de er kalde eller bare skjelver! roper Ghode over skulderen mot Rolfar i det han går.
Fortellaren
 GM, 20 posts
Wed 14 Feb 2018
at 21:38
Eventyret begynner
In reply to Ghode Ghraif (msg # 95):

Rolfar hadde allerede fått det bekreftet fra sjekken sin; den gamle mannen var alt  død...

Nå er han død og maltraktert. De to dvergene ved bålet ser skrekkslagne på mutileringen som pågår - før de trekker seg litt unna - og kikker konsentrert inn i flammene
Fortellaren
 GM, 21 posts
Wed 14 Feb 2018
at 21:39
Eventyret begynner
In reply to Viggo Varlook (msg # 81):

Kroppen har ingen spesielle kjenneteng, og lommene intet innhold ...
Fortellaren
 GM, 22 posts
Wed 14 Feb 2018
at 21:46
Eventyret begynner
In reply to Fortellaren (msg # 97):

OOC: Gjør det dere ønsker å gjøre nå. Når dere er fornøyde blir det natt - før en ny dag begynner
Rolfar
 Player, 17 posts
Wed 14 Feb 2018
at 22:33
Eventyret begynner
Rolfar graver ned liket som tar langt på natt. Imens irriterer han seg over barden og barbarens kjendig av hans fag som nå snurten cleric. Han minnes episoder tilbake hvor presteskapet sa noe om at han passet mer som strids mann en medisin mann.

Rolfar kommer halveis i de obligatoriske rituelle bønnemumlingen før han sovner til oppe på graven.
Viggo Varlook
 Player, 32 posts
 Human
 Warlock
Wed 14 Feb 2018
at 23:10
Eventyret begynner
In reply to Rolfar (msg # 99):

Viggo studerer dvergens graving. I et svakt øyeblikk vurderer han å hjelpe til, men så kommer han på at han ikke er så glad i manuelt arbeid - ei heller at han har særlig lyst.

Han leser heller litt i en bok han har med seg - Djevler & Demoner av den kjente historiefortelleren Daan B’Rovn. Boken gjør lite inntrykk og bærer mer preg av å være konspiratorisk enn dokumentarene. Viggo tyller seg godt inn i sitt varme teppe, litt irritert på den dårlige boken, men mest av alt glad for at han ikke bruker natta til å grave graver for døde dverger som er blitt likskjendet.

Han sovner med et lite smil om munnen.
Ghode Ghraif
 Player, 26 posts
 I reject your truth
 and substitute my own
Thu 15 Feb 2018
at 05:47
Eventyret begynner
In reply to Viggo Varlook (msg # 100):

Ghode legger seg til rette i soveposen sin

Slå noen i huet med en svær hammer for å være sikker på de ikke sover... Gudene befri oss fra religiøse fanatikere. Gudene... Hah!

Ghodes stemmer blir svakere og mer utydelig, men han prater ustanselig videre som om han må bysse seg selv i søvn ved hjelp av sin egen stemme.

Hvorfor ikke et kakk på en finger. Det hadde definitivt vekket meg... Noen ganger zzlurerzz zzzzzzzz

Til slutt sovner Ghode også
Ghode Ghraif
 Player, 27 posts
 I reject your truth
 and substitute my own
Thu 15 Feb 2018
at 20:31
Eventyret begynner
In reply to Viggo Varlook (msg # 100):

Ghode våkner et uvisst antall timer senere, strekker seg, tusler bak en busk og rusler retning Viggo. Han peker på boken ved siden av ham Noe bra? Har ikke lest den, men har lest en av de andre bøkene hans; Dawin Chi'i nøkkelen. Noe interessant tematikk, men ikke noe som blir sittende i hodet lenge etter.

Han kikker rundt på lysningen. Hva gjør vi nå? Venter og blir enige om å traske mot gården?
Viggo Varlook
 Player, 33 posts
 Human
 Warlock
Thu 15 Feb 2018
at 21:04
Eventyret begynner
In reply to Ghode Ghraif (msg # 102):

Viggo ser overrasket på Ghode og nikker.

Aha en boklesere? Denne er like platt som de andre bøkene hans ja. , sier Viggo og klapper på boka. Men de var nok veldig spennende når de først kom ut. Lån den bare, hvis du har lyst

Viggo strekker på beina, og ser rundt seg. Ser ut som clericen vår sovnet under arbeidet sitt, tenker han i det han ser mot graven.

Tror det er på tide å vekke de andre og komme oss av gårde. Si fra hvis du ser noen fiskevann på veien, jeg har med fiskestanga mi, sier Viggo, som om han skal ut på en helt vanlig tur i marka.