Utkante.   Posted by SL.Group: 0
SL
 GM, 125 posts
Tue 15 Aug 2006
at 08:47
Utkante
Gryningsdimman ligger tjock och blöt och sveper in de närmaste husen i ett bomullstäcke. Ytterligare hus kan blott anas eller döljs helt.

Genom dimman bryter dock ljudet av metall som slås mot metall.

Ljudet är rytmiskt och bildar en märklig känsla av ensamhet då man inte kan se några på vägen. Vagnen dras långsamt fram på en väg som kantas av frisläppt växtlighet vid husväggarna. Till vänster passeras något som troligen är en gård. Färden fortsätter och en liten, liten stuga passeras på högersidan innan en bro kan skönjas och en stilla å som rinner under den. Fler hus finns på andra sidan ån.

This message was last edited by the GM at 23:17, Tue 15 Aug 2006.

Loorn
 player, 105 posts
Thu 17 Aug 2006
at 09:14
Re: Utkante
"Inte världens livligaste ställe detta." Loorn går bredvid vagnen och vet inte riktigt vad han ska tycka. Stället verkar... öde.
Elara Castir
 player, 86 posts
Thu 17 Aug 2006
at 12:40
Re: Utkante
Nyfiket titta Elara sig runt. Besviket inser hon att det är en riktigt liten håla. Och jag som hoppats på lite mer än detta, tja.. Vad ska man göra åt saken.. Lev och lär.
Drain Unthgar
 NPC, 82 posts
Thu 17 Aug 2006
at 13:07
Re: Utkante
Drain ger en blick tillbaka till de båda stadsborna.

"Vad hade Ni väntat Er? Som jag sagt hela tiden är detta den människoby som är längst bort från mänskligheten. Den ligger ju vid foten av bergen och det är ju inte alla som klarar av att bosätta sig i en sådan här miljö."

Han bligar mot Elara och Loorn igen.

"Det ÄR ingen stor by. Jag tvivlar på att den har blivit större sedan jag var här senast heller. Det är säkert andra som också tänker samma tankar som Ni. Även i den här byn"

Vandringen på den lilla vägen fortsätter över ån, som av det ljusgrå vattnet att döma troligen kommer direkt uppifrån bergen. Sällskapet passerar ytterligare en större gård som kommer upp på högersidan.

"Men det är lite som Du sade Loorn. Det var inte mycket liv här. Gårdarna verkar ju övergivna"

Smedens slägga hörs allt tydligare, och vägen leder rakt fram mot en större och högre stenbyggnad. Uppenbarligen ett tvåvåningshus eftersom det finns små fönster strax under taket. Över en ingång finns en stor, uthuggen skylt med texten Tre Hjortar. Tre kranier av hjortar med horn pryder skylten

Ni har kommit in på en väg som nu fortsätter rakt vänster eller rakt höger. Snett till vänster, på andra sidan vägen finns en passage mellan husen varifrån släggslagen hörs.
Tara Tryggvesdotter
 player, 169 posts
Thu 17 Aug 2006
at 16:13
Re: Utkante
Tara lägger märke till att gläfs vädrar ut i dimman på höger sida.

"Lugn pojken, Vi har bara kommit till utkante en avlägsen utpost. Det bor människor här inget att oroa sig för."

Sedan klappar hon honom över huvudet på sitt vanligt ömma vis.

This message was last edited by the player at 16:16, Thu 17 Aug 2006.

Elara Castir
 player, 87 posts
Thu 17 Aug 2006
at 17:36
Re: Utkante
Elara flinar till åt Drains uppmärksamhet och traskar glatt vidare. När de kommer in i byn tittar hon sig nyfiket runt. Hon tittar åt Taras håll och önskar sig en sådan vän som Gläfs.
Drain Unthgar
 NPC, 83 posts
Thu 17 Aug 2006
at 19:03
Re: Utkante
"Jaha, det är väl bara att gå in här? Det verkar fortfarande vara värdshuset, eller har Ni något annat Ni vill hitta på här?"

Drain stannar vagnen och stiger av. Det svala och fuktiga vädret har gjort att hans knän knakar mer än de brukar. Efter att ha vaggat bak och tagit på sig sin ränsel så väntar han på någon respons för hur de andra vill göra.
Tara Tryggvesdotter
 player, 170 posts
Thu 17 Aug 2006
at 20:30
Re: Utkante
Tara lägger märke till att det är ovanligt öde även för en by i utkanten.

"Var är alla människor?"

Tara ser uppenbart orolig ut och söker sig närmare Elvian.
Loorn
 player, 106 posts
Fri 18 Aug 2006
at 06:13
Re: Utkante
"Nä, jag tror att skaffa tak över huvudet bör gå först."
Vekkland Blander
 player, 41 posts
 Kraft ger Makt...
Fri 18 Aug 2006
at 09:45
Re: Utkante
"Här har man satt säkerheten högt, varför kan inte Bissla visa sådan lugn och stillhet? Där har jag tydligen misslyckats."

Vekkland sjunker ihop, bedrövad och besviken tar han till orda igen.

"Nåja, i fortsättningen ska Bisla styras med järnhand. Det lovar jag er.."

Det blir tyst några sekunder. "Ja du har rätt Loorn, tak över huvudet är första mål."

Vekkland stegar fram till värdshuset och traskar in genom dörren utan att knacka på. Han vänder sig om i dörröppningen.

"Kommer ni eller?  Tara, bind byrackan vid en påle, han klara sig fint där."
Bryte
Fri 18 Aug 2006
at 11:12
Re: Utkante

Vekkland stövlar in värdshuset vare sig någon annan följer med eller inte.

Det verkar vara ett ganska rejält värdshus när man väl kommer in. En kraftigt byggd
man står bakom en disk och bakom honom finns allsköns förnödenheter. Till höger om honom öppnar sig utskänkningsrummet och en bit in i detta kan man ana en trappa.

"Vad vill Du ha?"

Han märker dock att Ni inte är från byn och kommer därför fram från disken.

"Eller, ja Du behöver kanske inget från butiken? Vill Du ha nånstans att bo?"

This message was last edited by the GM at 14:55, Fri 18 Aug 2006.

Vekkland Blander
 player, 42 posts
 Kraft ger Makt...
Fri 18 Aug 2006
at 15:11
Re: Utkante
"Hej gamle man, Ja just de, jag vill ha nånstans att bo, hahaha. Ett enkelt rum gärna nära utgången. Visst ja, jag glömde presentera mig. Vekkland Blander heter jag, ordningsman, bödel och utkastare från byn Bissla. Vem har jag äran att språkas med?"
Bryte
Fri 18 Aug 2006
at 15:28
Re: Utkante

Först tar sig Bryte lite lätt kring halsen, men Bryte har ett bullrande skratt när han sträcker fram handen till hälsning.

"Bryte var namnet. Välkommen till Utkante. Bödel säger Du?"

Han tittar på Vekklands vapen.

"Jo, det kan jag tänka mig, men tar det inte lång tid med såna vapen?", säger han medan han går och blockar upp ett block.

"Jodå, det är aldrig några problem med rum här. Reser Du ensam?"

This message was last edited by the GM at 15:28, Fri 18 Aug 2006.

Tara Tryggvesdotter
 player, 171 posts
Sat 19 Aug 2006
at 06:23
Re: Utkante
"Binda Gläfs vid en pinne kommer inte på fråga däremot kan Vekkland få bo i jordkällaren för där känner han sig säkert hemma." Tara ger Gläfs order att vänta utanför och ger honom en vänlig klapp på nosen.

Tara känner sig lite blyg inför den stilige värden och väntar på att någon av de andra (utom Vekkland) skall föra hennes talan.
Bryte
Sun 20 Aug 2006
at 07:14
Re: Utkante

"Uppenbarligen inte ensam...", ler Bryte när han ser den unga Tara stega in i bakgrunden. "Hej", säger Bryte kort till Tara innan han vänder sig tillbaka till Vekkland.

"Förresten är jag ingen gammal man, jag är ju knappt 40..."
Elara Castir
 player, 88 posts
Sun 20 Aug 2006
at 11:04
Re: Utkante
Elara traskrat glatt efter Tara. När hon ser den stiliga mannen kan hon inte annat än le och flirta diskret. Hon nickar mot honom som hälsning.
Bryte
Sun 20 Aug 2006
at 12:02
Re: Utkante

"Haha, har Du ett helt harem?", skrattar Bryte när Elara också stiger in. Han rätar upp sig ordentligt när han ser att Elara faktiskt ger honom en skälmsk blick tillbaka.

"Välkommen till Utkante, min sköna", säger han och låter sina ögon möta hennes för några sekunder.

"Nå, hur många rum vill Ni ha nu då?"

This message was last edited by the GM at 12:02, Sun 20 Aug 2006.

Tara Tryggvesdotter
 player, 172 posts
Sun 20 Aug 2006
at 14:31
Re: Utkante
"Ett åt oss och en jordkällare åt trollet!"

Kläcker Tara ur sig och söker skydd bakom Elara i väntan på att Vekkland ska fatta vem som är trollet.
Loorn
 player, 107 posts
Sun 20 Aug 2006
at 17:13
Re: Utkante
Loorn kommer in genom dörren och hör diskussionen.

"Beror på hur många du har... jag tar gärna ett eget."

Han missar tyvärr totalt Taras kommentar om Vekkland.

This message was last edited by the player at 17:14, Sun 20 Aug 2006.

Bryte
Mon 21 Aug 2006
at 01:16
Re: Utkante

Bryte tittar undrande på Tara under några sekunder men sen bryter hans stora leende återigen upp.

"Hahaha! Den där Du Vekkland, den vassa tungan får Du se upp med, hahaha."

Hans skratt bullrar, och det fortsätter även när Loorn kommer in. Han tar av sig sin lilla mössa och visar sitt gyllene hårsvall. Han drar sina händer i håret och sedan ner över kinden och hakan

"Jaha, ett rum till Vekkland, ett för flickorna och ett tredje till unge herrn. Plats har vi. Är Ni fler i sällskapet?"

Han tar några steg till ett av fönsterna och ser Drain och Karisátor utanför.
"Tja, jag antar att de också vill ha varsitt rum? Då blir det ju nästan fullbelagt idag och det är inte ens lunch ännu."

This message was last edited by the GM at 01:22, Mon 21 Aug 2006.

Ulvar
Mon 21 Aug 2006
at 01:20
Re: Utkante

"Vad händer här ute?"

Mannen som kommer ut är en lång, mager och kutryggig själ med en något butter uppsyn.

"Fullsatt? Trevligt..."

Mannen går ut ifrån rummet igen genom samma dörr som han nyss öppnat.
Elara Castir
 player, 89 posts
Mon 21 Aug 2006
at 09:09
Re: Utkante
Elara ler när hon ser att hon får gensvar. Hon ger honom en lång blick sen slår hon ner blicken. Hon skrattar klingande åt Tara och låter henne gömma sig bakom sig. Hon lägger en skyddande hand på hennes arm. - Finns det möjlighet att få ett bad? Hon känner lukten av sig själv och den är inte angenäm.
Bryte
Mon 21 Aug 2006
at 10:53
Re: Utkante

Bryte går bakom disken och hämtar alla nycklarna och lämnar ut dem till var och en.

"Jodå, det går väl att ordna, men de flesta bybor brukar ju bada i ån. Det kan ju vara lite kallt för den ovane. Men jag ordnar det för dig, min sköna. Kom bara in i skänkrummet strax innan kväll så har jag fixat det."

Alla får sina nycklar. Bara flickorna delar rum, alla andra får sitt eget.

Drain och Karisator kommer också in och blir glada över att allt är klart. Bryte säger sig också fixa foder till oxen.
Tara Tryggvesdotter
 player, 173 posts
Mon 21 Aug 2006
at 11:29
Re: Utkante
Tara kliver ut ur skänktrummet och slår sig ned utanför och kelar med Gläfs. Efter hand så sitter hon mot ytterväggen med Gläfs huvud i knät och nynnar på psalm 42 "Meningen med livet".
Bryte
Mon 21 Aug 2006
at 12:59
Re: Utkante

Då alla teknialiteter är utredda vänder han sig till Elara.

"Något du till att jag ska bära?"
Elara Castir
 player, 90 posts
Mon 21 Aug 2006
at 16:03
Re: Utkante
Elara ler och skakar lite på huvudet. - Egentligen inte men om du är så snäll får du gärna hjälpa mig med väskan här, min stilige herre. Hon blinkar till honom och ler extra sött.

- Varför inte berätta lite om byns historia... Säger hon med sockersöt röst. - Här måste bott mången spännande personer i en sådan charmig liten by. Säg mig, är ni härifrån?
Loorn
 player, 108 posts
Mon 21 Aug 2006
at 16:05
Re: Utkante
Loorn muttrar lite ohörbart nät Elara och Tara skaffar ett rum för sig, han tar glädligen sin nyckel, går till sitt rum och slår igen sin dörr efter sig.
Elara Castir
 player, 91 posts
Mon 21 Aug 2006
at 16:08
Re: Utkante
Ett diskret flin dyker upp på Elaras mun när hon inser att Loorn blir lite sotis. Han borde uppvakta mer om han vill ha ett harem runt sig, men stilig är han.. suck.. ack dessa män...

This message was last edited by the player at 20:51, Mon 21 Aug 2006.

Bryte
Tue 22 Aug 2006
at 13:09
Re: Utkante

Bryte tar tag i väskan och lyfter den lätt.

"Njaej, jag är faktiskt inte född här, och det är väl synd att säga att den är fylld av spännande personer. Nå, nu är vi framme."

Dörren till Elaras rum är den sista i korridoren på övervåningen och han hjälper till att öppna den åt henne.

Från trappan går en korridor, med 5 dörrar åt höger och 4 åt vänster. Rummen bakom de högra dörrarna befolkas nu i tur och ordning av Loorn, Drain, Elvian och Karisátor. Därefter finns ytterligare ett rum och mitt över detta, finns Elara och Taras dörr.

I varje rum finns det fönster och när man öppnar dessa ser man att dimman har lättat väldigt mycket. Rummen som ligger åt höger har utsikt mot den väg ni kom in på medan de till vänster har en utsikt mot gården.

OOC: En bild över byn kan nu ses under Game Info/Game Map. Värdshuset är nummer 4. När Loorn öppnar sitt fönster ser och hör han Tara sitta på trappan nedanför och sjunga tillsammans med Gläfs.
Drain Unthgar
 NPC, 84 posts
Tue 22 Aug 2006
at 14:17
Re: Utkante
"Tja, själv behöver jag nog besöka avträdet", säger Drain. Han hittar sin väg själv ut på gården.
Elara Castir
 player, 92 posts
Wed 23 Aug 2006
at 11:25
Re: Utkante
Elara ler och blir nyfiken.
Bryte
Wed 23 Aug 2006
at 14:31
Re: Utkante

Bryte stänger Elaras dörr och stannar i rummet.

This message was last edited by the GM at 14:32, Wed 23 Aug 2006.

Elara Castir
 player, 93 posts
Wed 23 Aug 2006
at 14:41
Re: Utkante
Ett tyst skrik kommer ur halsen på Elara innan hon finner sig och drar sin kniv och sätter den i hans ben. Med full kraft stöter hon in den.- Här har du för att jag skulle vara ful och för att röra olovligt.
Bryte
Wed 23 Aug 2006
at 16:21
Re: Utkante


"Åhå, så Du biter ifrån? Nå, det gillar jag. Två kan spela det spelet."

Eftersom Elara inte får något grepp om sin dolk när hon drar upp den kommer Bryte lätt undan. Han rycker upp sin egen dolk, som fastnar för någon sekund i kortsvärdet som han också bär vid sin sida vilket gör att de båda kombattanterna avvaktar bara någon meter från varandra med knivarna uppe.

"Men Du vill ju själv, då är det ju bara naturligt att vi fröjdas?"

Bryte blir ju irriterad när han inte får vad han vill.

This message was last edited by the GM at 16:26, Wed 23 Aug 2006.

Loorn
 player, 109 posts
Wed 23 Aug 2006
at 17:18
Re: Utkante
När väl Loorn har funnit sig till rätta i sitt rum tar han sin stav för att se sig om. Han låser dörren noga efter sig och beger sig sedan mot utgången för att se om Tara sitter kvar, om inget annat så är det alltid trevligt med lite musik.
Elara Castir
 player, 94 posts
Wed 23 Aug 2006
at 19:50
Re: Utkante
- Klart jag vill, men du ska be om lov. Elara flinar rått åt situationen och deras okunskap av vapen. - Så lite tände han till... Då är jag kanske inte så ful ändå. Elara ler och lägger ner dolken.
Bryte
Thu 24 Aug 2006
at 04:00
Re: Utkante

Bryte blir en smula konfunderad över att hon först drar kniv, och ändå visar sig vara villig att träffa honom närmare. Men Bryte är inte den som tänker två gånger när han får ett erbjudande.

"Höhöhö. Nå, när får jag komma till nu då?"

Han lägger ner sin dolk i sin skida igen.
SL
 GM, 126 posts
Thu 24 Aug 2006
at 04:02
Re: Utkante
Loorn kommer ut till trappan där Tara fortfarande sitter. Över bron kommer en gammal stabbig gubbe vandrande. Han har käpp och går väldigt krumt, med böjd rygg.

Släggan hos smeden arbetar fortfarande, klangen sprider sig genom hela byn.

This message was last edited by the GM at 04:03, Thu 24 Aug 2006.

Elara Castir
 player, 95 posts
Thu 24 Aug 2006
at 08:32
Re: Utkante
Elara ler och närmar sig lite. - Så het.. Låt mig se..
Bryte
Thu 24 Aug 2006
at 08:55
Re: Utkante


"Höhöhö. Jaså, redan nu?"

Han låter henne komma närmare, uppenbart beredd på att vad som helst kan hända med den här kvinnan, så när hon är inom räckhåll tar han ett grepp med ena armen om hennes midja och drar henne till sig. Han håller henne i ett järngrepp, så hon nästan lyfter från marken och böjer sig framåt med läpparna putande.
Elara Castir
 player, 96 posts
Thu 24 Aug 2006
at 11:45
Re: Utkante
Med ett hopp är hon i hans famn.

This message was last edited by the player at 11:48, Thu 24 Aug 2006.

Ganoes
 player, 1 post
Thu 24 Aug 2006
at 13:47
Re: Utkante
Ganoes sätter sig up på sängskanten och rufsar sig i håret, han harklar sig för att få väck slem som satt sig i halsen och jäspar. Ett tag funderar han på om han inte hörde någonting, fruntimmersskrik men det var nog allt bara hans alltför stora inbillningsförmåga som slog till, det var ju rätt tyst.

Han tittar sig omkring i rummet och börjar därpå krångla på sig sina kläder. Då han fortfarande är mer än lovligt bakfull svär han högt då han råkar välta ner en yxa på golvet så att den gör ljud som är alltför högt för hans känsliga sinne.
Bryte
Thu 24 Aug 2006
at 14:40
Re: Utkante


Skrap dunk.

This message was last edited by the GM at 14:46, Thu 24 Aug 2006.

Ganoes
 player, 2 posts
Thu 24 Aug 2006
at 16:03
Re: Utkante
Till slut lyckas han få på sig kläder, han bältar bägge yxorna och tittar runt efter sin packning. Sen kommer han ihåg att den har han inte haft på ett tag nu... ganoes går igenom sina fickor för att se ifall det finns någonting kva pengar kvar...inte det heller.

Han suckar och stövlar ut ur rummet. Väl i gången irriterar han sig över allt dunkande i rummet brevid och han bankar till på dörren. Käft, nån måtta får det va! ryter han. Han tar sig om huvet efter det oaaj varför kan inte alla vara tysta...de borde veta bättre
Elara Castir
 player, 97 posts
Thu 24 Aug 2006
at 16:16
Re: Utkante


De som är nära hör några dunsar.
Bryte
Thu 24 Aug 2006
at 16:28
Re: Utkante

Ganoes
 player, 3 posts
Thu 24 Aug 2006
at 16:45
Re: Utkante
Efter ett ögonblick då Ganoes överväger att sparka in dörren bara för att jävlas rycker han på axlarna, ingen anledning att starta bråk, de skulle antagligen bara bli ännu högljuddare.
Han beger sig mot trappan ner.
SL
 GM, 127 posts
Thu 24 Aug 2006
at 16:55
Re: Utkante
Det finns ingen på nedervåningen, varken i butiken eller i skänkrummet. Dörren bakom butiken är på glänt och utifrån hörs vad som verkar vara kvinnosång.

Mannen som kommer vandrande på gatan ser argare ut än de flesta. Av hans gångart att döma värker det i varenda led hos honom.

"FLYTTA PÅ ER, SÅ EN GAMMAL MAN KAN KOMMA IN!!!"

När han kommer närmare kisar han mot Loorn och Tara.

"Oj, förlåt, jag trodde det var Baliols ohängda ungar, men Du ser ju inte ut som någon flicka", säger han och pekar på Loorn med käppen.

"I vilket fall som helst. Maka på Er!"
Tara Tryggvesdotter
 player, 174 posts
Thu 24 Aug 2006
at 17:11
Re: Utkante
Tara tar högre ton för att avsluta den sista versen för att sedan resa på sig. Gläfs skjuter hon i från sig och kliar under hakan innan hon ger honom order att ta plats. Sedan går hon in för att bära upp sin packning på rummet.
Ganoes
 player, 4 posts
Thu 24 Aug 2006
at 19:50
Re: Utkante
Vid allt tumult untanför vänder sig Ganoes mot dörren, rödsprängda ögon och mord i blick. då han ser att det är en gammal man rycker han på axlarna och verkar lungna ner sig, de gamla måste man ju ära.

Han tittar på kvinnan som kom in också, men säger ingenting...han har lite svårt att tänka just nu.
Loorn
 player, 110 posts
Thu 24 Aug 2006
at 21:12
Re: Utkante
Loorn är just till att protestera emot att kallas flicka men när Tara inte säger något gör inte han det heller utan flyttar sig ur vägen för den äldre mannen. En suput ramlar ut genom dörren och Loorn har problem att inte visa sitt avsmak för honom.
Elara Castir
 player, 98 posts
Thu 24 Aug 2006
at 21:36
Re: Utkante


Det är tyst i rummet om man bortser från Brytes snarkningar.
SL
 GM, 128 posts
Fri 25 Aug 2006
at 00:36
Re: Utkante
Till Taras förvåning är dörren till hennes och Elaras rum låst. Men ljud hörs inifrån, någon som andas tungt.

"MEN VAR I HELSEFYR ÄR BRYTE!!? JAG SKA HA NYTT REP!", hackar den gamle mannen fram. Rynkig är han som få, och nu är han verkligen irriterad.

This message was last edited by the GM at 00:36, Fri 25 Aug 2006.

Elara Castir
 player, 99 posts
Fri 25 Aug 2006
at 04:54
Re: Utkante


Elara går bort och öppnar upp dörren. Hon blinkar åt TAra och viskar. - Snälla du, ge mig 5 minuter. Sen stänger hon dörren igen. Hon går bort till Bryte och väcker honom. - Dags att gå ner till dina gäster. Tack för en liten mysig stund. Hon ler och vänder sig om. Elara drar fingrarna genom sitt hår och ler för sig själv.
Tara Tryggvesdotter
 player, 175 posts
Fri 25 Aug 2006
at 05:34
Re: Utkante
Tara står oförstående utanför och väntar, Med sig har hon sin sovmadrass och en sadelväska med tillhörigheter.
Ulvar
Fri 25 Aug 2006
at 08:09
Re: Utkante

"Vad är det för oväsen den här gången då?"

Ulvar kommer ut från dörren.

"Var är Bryte? Nåja. Rep sade Du..."

Ulvar mäter upp det rep som den gamle gubben frågar efter och tar emot silver för det.

Den gamle mannen stapplar ut och fräser när han passerar Ganoes. Han mumlar något ohörbart och går ut på vägen tillbaka över bron.

"Ska Ni också ha något? Annars får jag fortsätta med maten." Han vänder sig till Ganoes och Loorn som står nere vid ingången till värdshuset. Den ene svårt sliten i skallen, den andre med avsmak för den förste. Innan de hinner svara kommer Drain hasande utifrån avträdet på gården. Han ser förnöjd ut.

Tara och Elara är vid sitt rum. Faktumet att Elara öppnade dörren spritt språngande...utan byxor, förvånar. Och ännu mer förvånande är att Bryte stormar ut genom dörren efter någon minut medan han trycker ner sin skjorta i byxorna. Han har ett fånigt flin på läpparna. Han nickar lite snabbt till de båda flickorna och försvinner ner för trappan.



"Jag tar över.", säger han till Ulvar som försvinner tillbaka in genom dörren. "Nå, vill Ni ha något?"

OOC: Vekkland, Karisátor och Elvian är i sina respektive rum (eftersom jag inte fått några besked av dem på ett tag)
Tara Tryggvesdotter
 player, 176 posts
Fri 25 Aug 2006
at 09:33
Re: Utkante
"vad! Varför? Jaså! Känner ni varandra?"

Tara blir förvånad över att Elara blivit vän med främlingen så fort. Sedan ställer hon sina saker vid den säng som inte är tillruffsad.

"Är det något du vill berätta för mig, eller?"

Tara ställer sig som en husmor med händerna i sidorna och med en spelad bister min.
Elara Castir
 player, 100 posts
Fri 25 Aug 2006
at 14:22
Re: Utkante
Elara skrattar och drar in Tara på rummet. Med rodnande kinder svarar hon lite generat - Nu känner vi varandra iaf. Hm, det bara blev så.. *klingande skratt*

- Nåväl, har du kollat i byn lite?
Elara går bort coh klär på sig sina byxor.
Tara Tryggvesdotter
 player, 177 posts
Fri 25 Aug 2006
at 23:08
Re: Utkante
"Nja kollat och kollat, jag satt på framsidan med gläfs. Byn verkar ganska lik Bissla"

Elara kan höra att Tara inte är särskilt imponerad av byns utbud.
Elara Castir
 player, 101 posts
Sat 26 Aug 2006
at 04:35
Re: Utkante
Elara nickar. - Och jag som hade hoppats på lite liv och rörelse. Vill du följa med ner och bada? Elara plockar med sin väska för att ta fram rena kläder. Hon småler för sig själv.
Loorn
 player, 111 posts
Sat 26 Aug 2006
at 04:41
Re: Utkante
Loorn kommer in igen på värdshuset, utanför var inte världens spännande plats. Innanför verkar inte heller vara världens mest livade plats då resten av gruppen verkar vara uppslukad av jorden...

This message was last edited by the player at 04:45, Sat 26 Aug 2006.

Ganoes
 player, 5 posts
Sat 26 Aug 2006
at 08:45
Re: Utkante
Ganoes ignorerar frågan värden ställer, det är ju inte som om han har några pengar ändå. Därför traskar han ut ur värdshuset och letar upp floden där folk vanligtvis badar i krokarna.

Försiktigt sätter han sig på knä och stoppar huvet i det kalla vattnet, drar upp det och skakar bort vatten.

Kylan friskar upp något och han känner sig omedelbart lite bättre.
Tara Tryggvesdotter
 player, 178 posts
Sat 26 Aug 2006
at 10:00
Re: Utkante
"Visst. det kan vara skönt efter denna resa, mina fötter är ömma."
Elara Castir
 player, 102 posts
Sat 26 Aug 2006
at 17:32
Re: Utkante
Elara luktar på sig själv. Hon rynkar näsan coh svara självkritiskt - Man har väl luktat bättre.. *skrattar*

- Vad säger du om en titt runt i byn senare?
  Elara tar de rena kläderna och går mot dörren. Hon väntar in Tara.
Tara Tryggvesdotter
 player, 179 posts
Sat 26 Aug 2006
at 20:28
Re: Utkante
Tara plockar upp rena underkläder och följer efter Elara.

"Visst kanske finns det sidor av denna by som inte finns i Bissla."
Ganoes
 player, 6 posts
Sun 27 Aug 2006
at 09:49
Re: Utkante
Nu, då dimman släppt lite i huvudet börjar Ganoes fundera på sin situation. Han traskar över bron och upp mot områdena där fälten ligger och funderar. Han tittar lite på vad det är som folk odlar här, och som en andra fundering, hur lätt det kanske skulle vara att "hitta" lite mat man kunde fixa till. Magen kurrar.
Loorn
 player, 112 posts
Sun 27 Aug 2006
at 19:25
Re: Utkante
När inte värdshuset kunde underhålla Loorn så lämnar han det och beger sig ut i byn... för att se sig om lite, skadar aldrig att veta var man kommit till.
SL
 GM, 129 posts
Mon 28 Aug 2006
at 06:21
Re: Utkante
Ganoes vandrar över bron och ser att det inte odlas alls mycket vid sidorna. Ett äppelträd står vid vägen, men det är inte mycket att äta eftersom det fortfarande är flera månader kvar till hösten.

Från en av gårdarna hör han flickor skratta (11) och han lägger märke till ett underligt format hus med ett spetsigt tak på andra sidan (1b).

Loorn blir upphunnen av Tara och en rufsig Elara. Gläfs hoppar glatt framför dem när de börjar vandra på vägen. De passerar smedjan (3) där det arbetas ordentligt. En synnerligen stadig man står och slår på ett städ medan en annan, yngre man står bredvid och hjälper till. De fortsätter åt höger mot fogdens hus (19)enligt Elaras anvisning. Nästa hus (5) har en enorm älgkrona ovanför dörrposten. Ingen verkar vara hemma där. Nästa hus som kommer är en stor gård (6) och på gårdsplanen rör sig flera människor. En präktig, rundlagd kvinna med guldblont hår vandrar mellan husen åtföljd av en riktig skönhet i 20-års åldern bärande ett ok med två spannar. Runt deras fötter springer två hundar. En stor best och en något mindre. Ungefär lika stor som Gläfs. De stannar alla och tittar på de nyanlända sällskapet.
Elara Castir
 player, 103 posts
Mon 28 Aug 2006
at 13:15
Re: Utkante
Elara drar diskret Tara i armen. Hon viskar.

Elara ler mot byborna och går vidare.
Loorn
 player, 113 posts
Mon 28 Aug 2006
at 17:35
Re: Utkante
Loorn ignorerar de tisslande flickorna... och suckar mest... Flickor... alltid lika dana.
Ganoes
 player, 7 posts
Mon 28 Aug 2006
at 18:11
Re: Utkante
Ganoes lämnar nyfiket gången och traskar över mot det underliga huset. Han har inte sett så mycket hus i sina dar och de flesta är underliga. Han har fortfarande lite svårt för denna vilja att stanna på samma ställe länge..mycket konstigt.
Tara Tryggvesdotter
 player, 180 posts
Mon 28 Aug 2006
at 18:27
Re: Utkante
När Tara ser de främmande barnen så spexar hon lite och ler brett mot den stilige ynglingen.

Sedan viskar hon till Elara.
Elara Castir
 player, 104 posts
Mon 28 Aug 2006
at 18:29
Re: Utkante
Elara nickar.  Hon skrattar klingande när Tara spexar.
SL
 GM, 131 posts
Tue 29 Aug 2006
at 08:23
Re: Utkante
Plötsligt blir den mindre hunden medveten om att en annan hund har kommit in i hans revir. Med full fart kommer han springande med den ännu större hunden i släptåg.

VOV-VOV-VOV-VOV-VOV-VOV-VOV-VOV-VOV-VOV-VOV-VOV-VOV-VOV-VOV-VOV"

Gläfs reser också ragg och går direkt i försvarsställning för Tara.

"WOW"

Det enda skallet får både den mindre hunden och Gläfs att haja till och tystna. De stora tänderna som den morrande besten blottar är minst sagt respektingivande.

"Bitske, Gråpäls! Sluta!"

Den unge stilige mannen ropar till, men hundarna står stilla vid det lilla sällskapet och morrar, även om de helt klart har hört ordern.

"Vad händer härute?"

Frågan kommer från en väldigt söt flicka som kommer ur det stora uthuset.

Den rundlagda damen vandrar vidare till det stora uthuset. Uppenbarligen låter hon ungdomarna sköta diskussionen.
Tara Tryggvesdotter
 player, 181 posts
Tue 29 Aug 2006
at 13:01
Re: Utkante
"Inget att oroa sig för vi är bara resenärer på genomresa och era hundar verkat inte gilla att gläfs är inne på deras revir"

Tara kliver lungt upp bredvid Gläfs och klappar honom lungnande på huvudet.

"Såja pojken det är ingen fara. De vill nog bara hälsa."

Tara går sedan orädd fram till de främmande hundarna och låter dem nosa på hennes hand innan hon sakta börjar att klappa dem.

"Vi söker en jordemoder vet ni var vi kan finna en sådan."

Frågar hon medan hon fortsätter att klappa hundarna.
Vagnhild
Tue 29 Aug 2006
at 15:33
Re: Utkante
Den vackra kvinnan kommer fram, och ser till att båda hundarna springer tillbaka till sina respektive kojor.

"En jordemoder? Men Ni verkar båda vara lite väl unga för att vara i grosess? Vad är det Ni söker hos en sån? Eller är det någon på värdshuset som är i vardande? I så fall får jag fråga mor..."

"Jag heter Vagnhild, förresten."

This message was last edited by the GM at 15:36, Tue 29 Aug 2006.

Loorn
 player, 114 posts
Tue 29 Aug 2006
at 16:48
Re: Utkante
Loorn säger inte mycket nu heller. När Vagnhild väl blir synlig så poppar alla möjliga osunda tankar upp och hans hjärna tar för tillfället semester.
Elara Castir
 player, 105 posts
Tue 29 Aug 2006
at 17:36
Re: Utkante
Elara ler men blir lite skär om kinderna. - Menar du att din mor är jordemor? svarar hon lite lätt generat . Jo jag har ett litet privat ärende till henne i så fall, inget jag talar om här ute tack. Hon nickar diskret mot Loorn som varken verkar se eller höra mer efter Vagnhilds framkomst. - Men som svar på din fråga så är ingen i grosess .. än... Hon skrattar lite nervöst och hoppas att få träffa hennes mor. - Mitt namn är förresten Elara.
Vagnhild
Tue 29 Aug 2006
at 19:57
Re: Utkante
"Om hon är en jordemoder? Nej, knappast. Men härute på landet gäller det att ställa upp för varandra. Juvianda hjälpte till att förlösa mig när hon inte var stort äldre än vad jag är nu, och min mor har hjälpt flera av barnen i byn till världen. Det är ju en viktig händelse, så alla de tidigare mödrarna hjälper varandra häromkring. Men så är det säkert inte i fina staden som Ni kommer ifrån?"

Vagnhild ger en förvånad och uppskattande blick åt Tara för att hon lyckas hålla hundarna i schack. Samtidigt ger hon också Loorn en granskande blick från topp till tå.

This message was last edited by the GM at 20:10, Tue 29 Aug 2006.

Elara Castir
 player, 106 posts
Wed 30 Aug 2006
at 12:55
Re: Utkante
Klingande skratt dyker upp ur halsen på Elara. - Fint, nja skulle nog säga att här är mycket trevligare, mysigare och framför allt mer gästvänligt. Men om din mor har en möjlighet vore jag mer än tacksam om jag fick tala med henne.

Elara ler när hon ser hur kvinnan beundrar Loorn. Se, ytan är inte allt min goda fröken, men det lär du nog få veta om du ger dig på honom. Visst en vacker yta kallar till sig uppmärksamhet, men en skarp hjärna vinner i längden. Tyvärr verkar inte Loorn ha det sistnämnda. Ett flin dyker upp på Elaras läppar innan hon samlar sig.
SL
 GM, 132 posts
Wed 30 Aug 2006
at 20:29
Re: Utkante
"Jag gör väl det då, det är väl bäst"

Vagnhild vandrar till huset där hennes mor gått in, och de båda kommer tillbaka.

"Jaha, vad var det jag kunde hjälpa till med?"

Hon torkar av sina händer på sitt förkläde.
Elara Castir
 player, 107 posts
Thu 31 Aug 2006
at 04:30
Re: Utkante
Elara skruvar sig lite. Hon böjer sig fram mot kvinnan och viskar. Hon tittar bedjande på kvinnan.
Loorn
 player, 115 posts
Thu 31 Aug 2006
at 04:33
Re: Utkante
Loorn sätter sig ner på slänten utanför och väntar.
SL
 GM, 133 posts
Fri 1 Sep 2006
at 01:06
Re: Utkante
"Nähädu lilla jänta. Sånt vet jag inget om. Har man satt sig i den situationen får man allt stå sitt kast, tycker jag. Jag har varit gift i mer än 20 år, och fick inte barn innan dess"

Hon tittar på Elara med skepsis.

"Men är det drycker som Du vill att någon ska koka ihop så finns det faktiskt en sådan i byn. Eller snarare utanför byn. Eremiten kallas han och bor i skogen åt sydost"
Elara Castir
 player, 108 posts
Fri 1 Sep 2006
at 08:34
Re: Utkante
Elara känner sig lite generad men glad. - Tackar, vill du förklara vägen? Hon nickar mot Tara.
Loorn
 player, 116 posts
Fri 1 Sep 2006
at 10:40
Re: Utkante
Loorn tar sikte mot bergen och försöker utskilja vad det kan vara för sällskap... vad gör man inte för att få tiden att flyta på...
Tara Tryggvesdotter
 player, 182 posts
Fri 1 Sep 2006
at 15:24
Re: Utkante
Tara nickar tillbaka. Hon känner inte att hon vill berätta sitt problem för jordemodern.
Luvia
Sat 2 Sep 2006
at 05:26
Re: Utkante
Något bekymrad försöker Luvia komma på ett bra sätt att säga det på.

"Faktiskt är det så att sydost är den bästa vägangivelse jag kan ge. Han kommer bara hit en gång i månaden för att byta till sig mat och förnödenheter och det är det enda vi ser av honom. Jag vet dock att han ska bo på en kulle i skogen, men jag har aldrig varit där själv"

"Om Hårde hade varit hemma..."
, hon pekar på huset med det stora älghuvudet på, "...så hade han kunnat hjälpa till. Han vet säkert var han bor, om inte annat kan han ju hitta spår efter honom och därigenom leta sig fram till hans hydda. Vet också. Han blandar allehanda drycker, men om han kan ordna just det som DU vill ha, det vet jag inte. De läkande drycker han blandar vet jag dock är väldigt kraftfulla"

Under samtalet så ser även Tara det lilla sällskapet som traskar i fjärran, ner från berget. Med gemensamma krafter kan hon och Loorn urskilja 3 personer och en ponny. Det dröjer nog en timme innan de hinner komma fram till byn.

This message was last edited by the GM at 05:26, Sat 02 Sept 2006.

Elara Castir
 player, 109 posts
Sat 2 Sep 2006
at 05:31
Re: Utkante
Elara tackar för sig. Hon går bort till de andra.
Loorn
 player, 117 posts
Sat 2 Sep 2006
at 09:10
Re: Utkante
Loorn tittar lite förstrött upp när Elara kommer.

"Nå?"
Tara Tryggvesdotter
 player, 183 posts
Sat 2 Sep 2006
at 10:18
Re: Utkante
"Elvian kan säkert hälpa oss att finna vägen till denna druid. Han är bisslas bästa jägare och om någon kan hitta spår så är det han. Det var han som hjälpte oss finna Sarina."
Elara Castir
 player, 110 posts
Sat 2 Sep 2006
at 11:12
Re: Utkante
Elara nickar. - Om jag inte talar med Hårde först? Du då Tara? Avvaktar du?
Tara Tryggvesdotter
 player, 185 posts
Mon 4 Sep 2006
at 09:51
Re: Utkante
Tara nickar. Hon är inte intresserad av att prata med Vagnhilds mamma.

"Jag tycker att vi skyndar oss tillbaka till Elvian, så får vi se om han vill följa med ut i skogen!"

Hon skuttar tillbaka samma väg hon kom. Hon skuttar upp och tittar in i ett fönster hos Utkantes egen mästerjägare Hårde, men han är fortfarande inte hemma.

Hon stannar till i vägskälet vid smedjan.

"Kom nu!", viftar hon med handen och med Gläfs i släptåg hoppar hon efter henne tillbaka till värdshuset.
Elara Castir
 player, 112 posts
Mon 4 Sep 2006
at 10:14
Re: Utkante
Elara nickar och följer efter. - Skynda dig Loorn. Nu har du sovit klart!!! Hon skrattar och känner hur problem coh tankar flyger bort när hon jagar eter Tara.
Loorn
 player, 118 posts
Mon 4 Sep 2006
at 17:06
Re: Utkante
"Hue?" Loorn tittar upp och går sedan snabbt efter de två.
SL
 GM, 136 posts
Tue 5 Sep 2006
at 12:12
Re: Utkante
När Tara visslande hoppar förbi disken står Bryte och berättar något för Ulvar. Ulvar skrattar rått, även om han försöker hålla tillbaka det när Tara fortsätter förbi och uppför trappen.

När Elara och Loorn kommer in i värdshuset så får Elara ett snett leende av oborstade tänder från Ulvar. Han försvinner in rummet bakom och när dörren öppnas letar sig en varm lukt av nylagad mat ut genom dörrspringan.

"Vill Du ha något innan maten?", frågar Bryte Elara.
Ganoes
 player, 13 posts
Tue 5 Sep 2006
at 18:59
Re: Utkante
Ganoes kommer vandrandes tillbaka mot värdshuset, han ser nu mycket bättre ut, lite blek men mer..levandes. Hans blick är lite stadigare och han stannar då och då för att se sig omkring, som om han söker någonting speciellt...

ägg..höns...små skägg... muttrar han för sig själv
Elara Castir
 player, 113 posts
Tue 5 Sep 2006
at 20:21
Re: Utkante
Elara ler och svarar. - Tack det är bra. Men lite kallt vatten till maten vore underbart. Hon blinkar till honom och går vidare upp.
Elvian
 player, 75 posts
Wed 6 Sep 2006
at 11:11
Re: Utkante
Tara hoppar förväntansfullt ner för trappan med Elvian hack i häl.

""Det kan väl vara trevligt att se hur omgivningarna ser ut"

Elvian går fortfarande klädd i sina reskläder. Bågen har han i handen och hans koger hänger på ryggen. Övriga saker har han dock lämnat på rummet.

"Ska vi ge oss av, eller ska vi börja med lite middag?"

Han känner de goda dofterna från köket.
Loorn
 player, 119 posts
Wed 6 Sep 2006
at 19:53
Re: Utkante
"Ehh, jag tror jag vill ha lite i magen innan jag ger mig iväg... igen. Betänk att detta är första gången sedan jag vet inte hur länge som jag har ett tak över huvudet." Klagar Loorn på.
Elara Castir
 player, 114 posts
Wed 6 Sep 2006
at 20:00
Re: Utkante
Elara skrattar. - Med tanke på att det doftar så gott här, röstar jag för mat! Hon går mot matsalen innan de andra hinner svara. Näsan styr henne rätt.
Tara Tryggvesdotter
 player, 186 posts
Thu 7 Sep 2006
at 06:23
Re: Utkante
Även Tara känner att det suger i magen och har inge invändninger emot att få e mål mat i magen.
Bryte
Thu 7 Sep 2006
at 22:27
Re: Utkante

Bryte har iklätt sig ett förkläde och satt fram skålar på ett bord. Han står där och tar emot 2 silver från var och en som vill äta.
Alla tar en skål och går med den till ett hål i väggen som går mot köket. Där lastar Ulvar på en rejäl portion stuvade rotfrukter. En bit kokt kött toppar det hela. Efter att ha plockat åt sig bröd sätter man sig sedan med en stånka öl att skölja ner det hela med.

Sällskapet är de första som får sin mat, men kön fylls på efterhand med bybor. Det tiotalet byborna som kommer in tittar intresserat på de utsocknes komna. De pratar men det är svårt att urskilja om vad.

Efter en stund är alla mätta.
Elara Castir
 player, 115 posts
Fri 8 Sep 2006
at 08:46
Re: Utkante
Elara ler och tackar sen går hon vidare och låter sig väl smaka av maten. Hon njuter av varje tugga och skrattar och småpratar med de andra.

This message was last edited by the player at 12:50, Fri 08 Sept 2006.

Fader Karisator
 player, 41 posts
Fri 8 Sep 2006
at 20:26
Re: Utkante
Karisátor sitter uppe på sitt rum och ber. Han är tacksam över att vara på värdshuset. Han gnider sina ömma ben och muttrar för sig själv.
"Gamla gubbar ute och vandrar... jaa, jag säger då det."
Han skakar lätt på huvudet och reser sig upp med knakande leder.

Han hänger tillbaks sitt halsband runt halsen, sträcker på sig och går ner till matsalen för att få sig något torftigt till sin knorrande mage.
Ganoes
 player, 14 posts
Sat 9 Sep 2006
at 11:14
Re: Utkante
Slutligen hittar Ganoes tillbaka till värdshuset och han knallar in i det. Han går inte fram till kön, utan istället börjar han gå runt borden som finns där tittandes på männen... han muttrar om skäggbeklädning och kycklingar...

Då ingen riktigt passar in går han bort till en vägg och lutar sig mot den...han måste tänka nu.

vilken gud tillber Rabindranath....? undrar han högt
Elara Castir
 player, 116 posts
Sat 9 Sep 2006
at 14:06
Re: Utkante
Elara missar inte den nya "matgästen" som drösar in. Hon noterar hans klädsel och inser att här har vi en ung, men erfaren och garvad man. Lite skrämmande. Men bara lite. Efter att diskret studerat honom fortsätter hon att prata med de andra. Maten som var smaklig är sedan länge uppäten.
Loorn
 player, 120 posts
Sat 9 Sep 2006
at 16:45
Re: Utkante
Loorn mer eller mindre kastar sig i maten utan att bry sig om sin omgivning. I normala fall hade han brytt sig om vad bordsskick var men eftersom ingen annan i denna byn verkar känna till vad det är så bryr sig inte Loorn heller.
SL
 GM, 138 posts
Sun 10 Sep 2006
at 07:02
Re: Utkante
Maten har varit förvånansvärt god, även om den kanske varit lite väl stabbig för den gode Karisátor.

När de flesta ätit upp kommer även Drain och Vekkland ner i matsalen. De verkar muntra och Vekkland uppskattar den låga ljudvolymen i salen, det tisslas och tasslas mest. Ett bra tecken på ett kuvat samhälle. De äter och låter maten tysta mun.

Bryte och Ulvar tittar uppskattande på Elara under måltiden och har både ett och annat att säga till varandra.

Efter maten ställer Loorn, Elara, Tara och Elvian sig ute i hallen. Även Karisátor sällar sig till de andra. "Man kanske skulle försöka ha med oss någon som kan åtminstone något om omgivningarna så att det går snabbare hitta stugan. Det är ju eftermiddag, och solen kommer ju att gå ner tids nog. Det kan väl vara värt några silver.., eller vad säger Ni?", frågar Elvian.
Elara Castir
 player, 117 posts
Sun 10 Sep 2006
at 09:07
Re: Utkante



- Jo det låter vettigt. Säg, ska vi stanna här ett par nätter eller ska vi vidare snarast? Jag för min del tycker det är skönt att få lite lättsamt någon dag eller två. Tara kanske kunde underhålla här ikväll till kvällsmaten för att få visa sig mer än hemma i byn... Elara ler söt mot männen, utan att göra sig löjlig.

This message was last edited by the player at 14:52, Mon 11 Sept 2006.

Loorn
 player, 121 posts
Tue 12 Sep 2006
at 10:34
Re: Utkante
Loorn ignorerar hennes utspel.

"Jag tycker inte vi borde stanna här för länge, det är meningen att vi skulle hjälpa Drain hem... inte vara på någon söndagsutflykt. Men en natt i alla fall kan jag väl leva med."
Elara Castir
 player, 118 posts
Tue 12 Sep 2006
at 11:51
Re: Utkante



Elara tittar vasst men ler. - Jaså, är det inte en söndagsutflykt, tänk vad jag har misstagit mig. *klingande skratt*

- Ja, det ska bli spännande att se hur Drains hemtrakt är. Bara synen av en dvärgby, borde vara storslagen. Man har hört många spännande historier hemma i byn.
Elara ler och skakar av sig Loorns tjuriga kommentar. Han är garanterat sotis för att andra tilltalar och tittar efter mig och Tara. Hon får ett illmarigt leende på sina läppar, men döljer det snabbt.
Elvian
 player, 76 posts
Tue 12 Sep 2006
at 15:53
Re: Utkante
Jo en dag eller två kanske vi kan vänta. Men jag är inte hemma i huset i byn så länge heller. Men jag tycker vi går ut nu.
Elara Castir
 player, 119 posts
Tue 12 Sep 2006
at 16:42
Re: Utkante
Med en nick följer Elara efter gruppen ut.
Loorn
 player, 122 posts
Tue 12 Sep 2006
at 16:57
Re: Utkante
Loorn följde efter...
Ganoes
 player, 15 posts
Tue 12 Sep 2006
at 20:00
Re: Utkante
dvärgby....småskägg....hmmmm..... Ganoes kisar då han tänker men sedan nickar han för sig själv och han följer efter gruppen ut ur värdshuset, han går upp till den snobbiga mannen (Loorn) och när han är säker på att han har blivit noterad tilltalar han denne. Söker ni dvärgar... ifall ni behöver hjälp i skog och mark kanske jag kan hjälpa er.... börjar han, väldigt dålig som han är i social kontakt går det lite stakigt.
Loorn
 player, 123 posts
Tue 12 Sep 2006
at 20:23
Re: Utkante
Han blir ganska förvånad över "påhoppet" från Ganoes. Han hade ju lagt märke till honom redan sedan tidigare (när han inte mådde så bra) men inte trodde han skulle bli tvungen att tilltala honom.

"Tja... känner du området?" Frågar Loorn kort.
Elara Castir
 player, 120 posts
Tue 12 Sep 2006
at 20:23
Re: Utkante
Elara studerar mannen som kommer fram till Loorn och tilltalar honom. Hon känner igen honom från inne på värdshuset och blir nyfiken. hans sociala kompetens är inget hon blir imponerad av men hon accepterar honom än så länge. Med en vass blick utforskar hon hans vapen.


JAG FICK POST 1000..:P

This message was last edited by the player at 20:50, Tue 12 Sept 2006.

Elvian
 player, 77 posts
Tue 12 Sep 2006
at 21:03
Re: Utkante
"Jo, vi ska ta oss till dvärgarna, men först har vi som sagt ett ärende till skogen här i sydost. Jag är van vid skogen, men kanske kan Du också hjälpa till?"

Elvian ser att Ganoes definitivt är van vid vildmarken, precis som han själv.
Ganoes
 player, 16 posts
Wed 13 Sep 2006
at 17:13
Re: Utkante
Ganoes ler lite snett mot Loorn, Detta området....nej, skog och andra områden...väl. jag antar att ni inte behöver hjälp nära här...skogen här är så lätt att det skulle säga mycket om er...

Han vänder sig till Elvian som verkar sitta på de viktiga färdigheterna. Småskäggen är viktiga och måste....hjälpa..... Prästen sade så mycket och jag antog utmaningen. Sade ingenting om att gå direkt, vad måste göras förstundrar han
Loorn
 player, 124 posts
Wed 13 Sep 2006
at 18:02
Re: Utkante
"Jag bara undrade... vi behöver alltid någon mer som kan skog och mark. Hittills har det bara varit Elvian här som kan det."
Elara Castir
 player, 121 posts
Wed 13 Sep 2006
at 18:44
Re: Utkante
Elara flinar för sig själv och knäpper till Loorn på hans arm. Herre gudarna, håll tyst byfåne. Nåja, låt oss hoppas att mannen inte tror att alla är lite torra som honom.. usch... - Nå, nu ska vi inte överdriva, säger mannen här att det är enkelt så är vi inte sämre än att vi hittar. *klingande skratt* Fast skulle vi gå fel har vi med oss en som vi kan grilla över öppen låga. *ännu mer skratt* och en glimt i hennes öga.
Elvian
 player, 78 posts
Thu 14 Sep 2006
at 12:29
Re: Utkante
"Nå, då går vi!"

Elvian börjar gå ut, tätt följd av Elara, Tara, Ganoes och Loorn.

Även Karisátor kommer efter.

"Sydost sade Ni?", säger Elvian och går med raska steg över bron varefter han svänger in i skogen. Hans vana ögon och ben finner stigar och informerar om vilka djur som använt dem. Det är krångligt att gå i skogen och efter en halvtimme eller så är det Elvian och Ganoes som trampar på några meter framför de andra. Längst bak hörs frustandena från Karisátor.

Elvian stannar när Ganoes tar tag i hans kläder.
Elara Castir
 player, 122 posts
Thu 14 Sep 2006
at 14:30
Re: Utkante
Nöjt tittar sig Elara runt och njuter av skogspromenaden även om hon flåsar.
Tara Tryggvesdotter
 player, 187 posts
Thu 14 Sep 2006
at 16:00
Re: Utkante
Tara skuttar på så gott hon kan och leker med allt som kommer i hennes väg.
Ganoes
 player, 17 posts
Thu 14 Sep 2006
at 19:00
Re: Utkante
Ganoes nickar mot Loorn men säger inte direkt någonting mer. Han går med raska steg när de når skogen och verkar vara rejält mycket mer komfortabel i skog och mark än i staden. Då och då stannar han till för att plocka till sig vad som verkar vara svampar, rötter och lite bär.

Han pratar fortfarande inte då de går i skogen, men han är glad för att inte hela gruppen är helt värdelös i naturen. Han gör små kommentarer till Elvian om hur hans folk beter sig med djuren som gör bruk av stigarna de möter.

Efter en tid kommer han fram till en bäck och nickar mot Elvian att följa den. Han doppar sin näve i bäcken och smakar vattnet och ler.
Plötsligt stannar han och nickar mot en buske. Färkelbär de där de odlas.... och där finns lite rovor, bebott här. En stig här som verkar färsk up kullen.

Han pekar mot växterna, sedan mot en kulle mellan några stammar. Det ser ut som om någon har gått uppför kullen och slitit upp en stig.
Elara Castir
 player, 123 posts
Fri 15 Sep 2006
at 05:28
Re: Utkante
Med ett förtjust leende går Elara fram för att dricka lite vatten. Hon tittar mot kullen och hoppas de hittar mannen. Den här promenaden har gjort mig gott.
Tara Tryggvesdotter
 player, 188 posts
Fri 15 Sep 2006
at 06:15
Re: Utkante
Även Tara och gläfs går fram för att smaka av vattnet. Väl framme efter att ha druckit sig otörstigt fattar Tara en handfull fatten och kastar den rakt i ögonen på gläfs som ivrigt svarar med att lekfullt hugga tag i Taras ärm och slita och dra och snart ligger de båda och brottas i gräset invid bäcken.
Elara Castir
 player, 124 posts
Fri 15 Sep 2006
at 07:54
Re: Utkante
Ett gapskratt rullar ur Elaras strupe när hon ser de två i gräset. Hon tvättar av sitt ansikte och armar med det friska vattnet. Uppiggad och ren går hon bort till de andra igen.
Elvian
 player, 79 posts
Sat 16 Sep 2006
at 05:33
Re: Utkante
Elvian blir imponerad av Ganoes skarpa ögon.

"Helt riktigt, det här är en boningsplats"

Elvian går uppför kullen på stigen, tätt följd av de andra. Det är jobbigt och alla får stå och andas.

Högst upp på kullen finns en koja, byggd med uppspända djurhudar i flera lager. En liten strimma rök sipprar ut i dess topp.
Ganoes
 player, 18 posts
Sat 16 Sep 2006
at 15:26
Re: Utkante
Ganoes nickar och tittar på kvinnorna ett par ögonblick, sedan vänder han sig om och går upp efter Elvian. Han säger ingenting men han tittar nyfiket runt ikring kojan, en jägare då, och inspekterar hudarna för att se hur skickligt de har blivit dödade och sedan behandlade.
Loorn
 player, 125 posts
Sat 16 Sep 2006
at 22:42
Re: Utkante
Loorn håller tyst under hela vandringen och försöker hinna med så gott han kan. När väl vatten ges tillfälle att drickas så tar han väl för sig... att gå i skog och mark är inte något han finner som roligt.
SL
 GM, 139 posts
Sat 16 Sep 2006
at 23:06
Re: Utkante
"Vad är det om? Stick!"

En röst hörs inifrån tältet.

Hudarna kommer från djur skjutna med båge. De flesta är älghudar, men ett par vilddjur har också donerat sitt skinn.

Elvian backar undan.

"Vi är väl framme, nu får Ni prata."

Så vänder han sig till Ganoes och berömmer honom för hans skarpa sinne.
Elara Castir
 player, 125 posts
Sun 17 Sep 2006
at 00:49
Re: Utkante
Elara känner sig lite illa till mods men inser att det är lika bra att få saken avklarad. Hon harklar sig sen pratar hon i myndig stämma. - I byn sägs det att du är den bästa på örter och växtlivet.

Snabb lägger hon till Kanske du kan hjälpa? Mot betalning såklart
Tara Tryggvesdotter
 player, 189 posts
Sun 17 Sep 2006
at 05:45
Re: Utkante
Tara slutar leken lika snabbt som hon började den och Gläfs lyder. Hon bostar av sig det värsta av smutsen och faller in bakom de andra.
SL
 GM, 140 posts
Mon 18 Sep 2006
at 12:48
Re: Utkante
"Må så vara. Kom in så får vi se!"

När Elara kommer innanför djurhuden kommer hon in i en liten koja, ca 4 meter i diameter. I mitten av kojan puttrar en stor gjutjärnsgryta, och en liten, benig gammal gubbe med ett glänsande kalt huvud sitter och rör i den med en stor träslev.

På väggarna, som på en del ställen är fyllda av sot hänger allsköns konstiga saker. Växter, blad, örter, råttskinn och fladdermusvingar och annat.

I ett hörn ligger en hög med flaskor med okänt innehåll och på en skål på golvet ligger några omogna bär.

Han sitter på en hög av spetsiga stenar. Något som ligger utspritt över hela kojan.

"Vad vill du?", frågar han surt.
Elara Castir
 player, 126 posts
Mon 18 Sep 2006
at 13:21
Re: Utkante
Elara fiskar upp ett par silvermynt. Dessa lär nog mjuka upp gubben Hon går fram till honom och ler. I halvtyst ton svarar hon.
SL
 GM, 141 posts
Mon 18 Sep 2006
at 13:25
Re: Utkante
"Bah, vad ska jag med pengar till? Stick!"
Elara Castir
 player, 127 posts
Mon 18 Sep 2006
at 13:29
Re: Utkante
- Surgubbe! Sitt här och rök din vattenpipa tills det rinner ur öronen på dig. Låt dina häxbrygder svämma över! Du kan säkert inte ens koka upp ett te ens... En ilsken Elara ryter till honom och vänder sig med ryggen till, men rusar inte ut.
Loorn
 player, 126 posts
Mon 18 Sep 2006
at 13:42
Re: Utkante
Loorn står kvar utanför. När Elaras lite högre tilltal högs genom tältduken fnissar han lite tyst.

Hon har eld i sig den där flickan.
Mifalodor
Mon 18 Sep 2006
at 14:13
Re: Utkante

"Jag har flyttat hit ut för att slippa möta en massa korkat folk, men av någon anledning kommer Ni ju hit ändå. Det var någon här för bara ett par månader sedan också..."

Han vevar vidare i sin gryta.

"Vad var det du ville sa du?"

Utan att vänta på något svar tittar han bort mot sin hög av flaskor och fortsätter.

"Tror inte att mina läkande drycker hjälper mot sånt, för Du har väl inte direkt ont kan jag tänka?"

"Jag minns från min ungdom att man kunde stoppa in en valnöt i en märr om man ville att hon skulle hålla sig ifrån att kalva. Har Du provat det?"

Elara Castir
 player, 128 posts
Mon 18 Sep 2006
at 17:28
Re: Utkante
Elara vänder sig mot mannen när han tilltalar henne. Hon ler för sig själv men bara en kort sekund så han hinner inte se det. - Valnöt, nja, har aldrig hört talas om det. Fast det vore kanske en bra idé. Samt ett par goda böner att jag inte är mottaglig.  Hon går fram emot honom. Hon tittar sig nyfiket runt och efter en kort stund fortsätter hon. - Min ena reskamrat har väldiga problem med sin månadsrening. Finns det någon ört som kan dämpa dessa smärtor?

- Jo, det jag letar efter är en ört som kan hindra graviditeter. Jag har hört tisslas om hemma i byn om denna ört men aldrig fått namnet och fått tag på den.


-Jag är ledsen att jag blev arg, men du var inte direkt gästvänlig.

Hon tittar uppriktigt mot honom.

This message was last edited by the player at 17:40, Mon 18 Sept 2006.

SL
 GM, 142 posts
Mon 18 Sep 2006
at 18:48
Re: Utkante

"Det var ju ett jäkla tjat! Jag har väl ingen aning om såna äckliga saker som kvinnosjukdomar. Yiäck!"

Han slutar röra runt i sin gryta och tittar med avsmak på Elara.

"Du kan få en flaska läkedryck bara Du håller tyst och sticker härifrån. Ta en där i högen med mörkröd gegga. Jag tror inte att det hjälper ett dugg mot dina 'problem', men bara Du försvinner."
Elara Castir
 player, 129 posts
Mon 18 Sep 2006
at 19:19
Re: Utkante
Elara som börjar tröttna på honom får något illmarigt i blicken. Hon tar flaskan han påvisar, smyger sig nära honom och pussar honom på kinden innan hon smiter ut. I dörren vänder hon sig och småler. - Tack ska du ha min gentleman. Sen hoppar hon snabbt undan innan något kommer farande.
Ganoes
 player, 19 posts
Tue 19 Sep 2006
at 18:19
Re: Utkante
Utanför den lilla hyddan har ganoes stått tyst och lyssnat, han tittar på övriga i gruppen och rycker på axlarna. kvinno göra, ingenting att ha med honom lyckligtvis. Han tar ett steg tillbaka då Elara kommer uthoppandes.
Loorn
 player, 127 posts
Wed 20 Sep 2006
at 09:12
Re: Utkante
När Loorn ser Elara komma ut från tältet går han fram till henne.

"Nå?"
Elara Castir
 player, 130 posts
Wed 20 Sep 2006
at 10:42
Re: Utkante
Ett elakt skratt bubblar ur Elaras strupe. Sen samlar hon sig och skakar på sitt huvud.
- Tja, den där förstår jag att han inte får vara kvar i stan. En sådan surmule. Han verkar inte kunna så mycket trots allt. Nåja, det löser sig nog.
Hon tittar på flaskan. Hm, var det till Tara eller mig. jaja.. vi får dela lika.. Elara lägger ner flaskan i sin ficka sen går ner från kullen.
Elvian
 player, 80 posts
Wed 20 Sep 2006
at 11:13
Re: Utkante
Elvian ser lite förvånad ut.

"Jaha, var detta det enda som som vi gick hit genom skogen för? En minut och sen iväg igen? Fick vi verkligen tag i vad vi ville? Ska någon annan prata med honom, eller har vi vad vi behöver för att gå tillbaka igen?"
Elara Castir
 player, 131 posts
Wed 20 Sep 2006
at 11:22
Re: Utkante
- Tja, han vill inte prata, eller hjälpa någon stadsbo. Han är sur, tvär och nonchalant. Jag ville köpa örter, lite läkemedel. Men det enda han gör är att kränga sig. Nä fy farao för dessa häxmästare. *tvi* Hon spottar på marken bredvid sig för att styrka sin motvilja.
Loorn
 player, 128 posts
Wed 20 Sep 2006
at 18:46
Re: Utkante
Loorn spänner ögonen i henne.

"Hej... alla är faktiskt inte så..."
Tara Tryggvesdotter
 player, 190 posts
Thu 21 Sep 2006
at 04:59
Re: Utkante
Når Elara kommer ner för kullen kommer Tara henne till mötes.

"Hur gick det, Vad sa han?"

När hon ser Elaras reaktion.

"Var det så illa. Aj då! Då finns det nog inget han kan göra för mig heller."

Tara lutar sig fram till Elara och viskar.


Så kör hon armbågen i sidan på Elara och ler brett.
Elvian
 player, 81 posts
Thu 21 Sep 2006
at 06:06
Re: Utkante
Eftersom ingen annan verkar intresserad av den gamle alkemisten går Elvian iväg. Han tar samma väg tillbaka som när de gick hit och mörkret börjar falla när de är tillbaka i Utkante.

Det är en stor folksamling framför värdshuset. I samlingen syns tre små, robusta män. Tillsammans med en tungt lastad ponny. På förstukvisten till värdshuset står Drain och ler.
Elara Castir
 player, 132 posts
Thu 21 Sep 2006
at 06:12
Re: Utkante


Ett skratt hörs nere från Tara och Elara. Elara kittlar Tara och sen halvskrattar hon fram. - Tant Tara. *klingande skratt*


När de närmar sig byn och kommer in i Utkante är Elara andfådd men ganska lugn till själen. När hon ser Drain och de 3 männen utanför värdshuset bubblar nyfikenheten upp. Alla människorna i byn som samlats runt dem verkar med nyfikna. Hon tar sig fram för att diskret kolla läget innan de går fram helt.

This message was last edited by the player at 10:07, Thu 21 Sept 2006.

Ganoes
 player, 20 posts
Thu 21 Sep 2006
at 11:56
Re: Utkante
Ganoes är smått förvirrad efter hela besöket men följer tyst gruppen. Han stannar till lite då och då för att undersöka diverse plantor för deras potentiella användande senare. Därför kommer han också till byn en bra tid efter de andra, och han håller sig lite undan för tillfället
SL
 GM, 143 posts
Thu 21 Sep 2006
at 15:16
Re: Utkante
Lite närmare så kan man se att de små männen faktiskt är dvärgar, precis Drain. Likheter kan skönjas på såväl näsor som ögonbryn.

De har uppenbarligen kommit med metaller som nu lämnar ägare. Det verkar vara smeden som tar åt sig det mesta.
Elara Castir
 player, 133 posts
Thu 21 Sep 2006
at 16:37
Re: Utkante
Elara tittar efter Ganoes. När ha kommer till dem igen, går hon försiktigt mot honom. - Jag såg du plockade lite örter. Kan du mycket om dem?

Hon tittar forskande på honom. - Saken är den att mannen vi träffade var inte så trevlig och hjälpsam, men när jag inte längre var irriterad, märkte jag att du plockade bland massa grönt. Jag ville inte fråga när de andra var närvarande. Hon hoppas han är mjukare.
- Så, kanske du kan hjälpa mig.

Loorn
 player, 129 posts
Thu 21 Sep 2006
at 16:47
Re: Utkante
Loorn suckar och börjar vandra tillbaka till byn med tunga steg. För varje steg han tar pustar och stångar han djupt.
Ganoes
 player, 21 posts
Fri 22 Sep 2006
at 19:10
Re: Utkante
Ganoes tittar på de tre små männen och muttrar småskägg..... När Elara kommer över tittar han på henne ett litet tag fundersamt. Ehhh nej, jag plockar för det att jag vill pröva dem... har inte mycket kunskap om växter söder om bergen....
Han rycker på axlarnaFast jag vet inte vad du vill ha dom till...jag lyssnade inte så bra...privat när någon går in i ett hus att prata
Elara Castir
 player, 134 posts
Sun 24 Sep 2006
at 07:57
Re: Utkante
Elara ler och nickar. - Tänk, det finns fortfarande de som anser att saker är privat. Det ska du ha en stor eloge för.

SL
 GM, 144 posts
Sun 24 Sep 2006
at 10:43
Re: Utkante
De tre dvärgarna ser buttra ut. Plötsligt blickar en av dem upp mot Drain och då spricker hans ansikte upp i ett brett leende. Ivrigt knackar han de andra i skallen. Alla blir lika glada. För första gången sedan trollhändelsen syns också en sann glädje i Drains ansikte.

Dvärgarnas märkliga språk börjar flöda mellan alla de fyra dvärgarna. Inte ett ord förstås av de andra, men uppenbarligen är det hedersbetygelser. Efter några minuter är allt avlastat och dvärgarna vandrar in till värdshuset där de hälsar Drain och tillsammans med honom går de in.
Loorn
 player, 130 posts
Mon 25 Sep 2006
at 06:18
Re: Utkante
Loorn står nästan förundrad av händelsen.

"De kände varandra tydligen." Han tittar på de andra.

"Vi skulle kanske följa med in."
Tara Tryggvesdotter
 player, 191 posts
Mon 25 Sep 2006
at 06:38
Re: Utkante
Tara ser bekymmrad ut men skakar snart av sig sin oro och faller in i en munter melodi. Hennes klara stämma sjunger högt och tydligt.
Ganoes
 player, 22 posts
Mon 25 Sep 2006
at 15:29
Re: Utkante
Ganoes skaka på huvudet och verkar vara en liten aning förvirrad av Elaras fråga.

Han rycker på axlarna och tittar mot värdshuset.
Se där, dom måste ha hjälp, småskäggen, hoppas det är lite mer...fysisk hjälp....
Elvian
 player, 82 posts
Mon 25 Sep 2006
at 15:46
Re: Utkante
Elvian finner inget intressant utanför. Han går igenom folksamlingen och in på värdshuset.

Inne på värdshuset är alla dvärgarna samlade vid ett bord i en diskussion. De har vars ett skummande stop öl framför sig. Vekkland sitter vid ett annat bord och ser nöjd ut med sitt stop.
Elara Castir
 player, 135 posts
Mon 25 Sep 2006
at 15:50
Re: Utkante
Elara rycker på axlarna och går med mot värdshuset.
Tara Tryggvesdotter
 player, 192 posts
Tue 26 Sep 2006
at 05:13
Re: Utkante
Tara som tappap texten nynnar på melodin men följer efter Elara.
Loorn
 player, 131 posts
Tue 26 Sep 2006
at 06:25
Re: Utkante
Loorn beställer sig ett egen stop och sätter sig bredvid Vekkland.

"Kompisar de där eller?" Han frågar honom.
Vekkland Blander
 player, 43 posts
 Kraft ger Makt...
Tue 26 Sep 2006
at 08:05
Re: Utkante
"Jo det är de visst, lite störiga. Någon borde sätta stopp för det."
SL
 GM, 145 posts
Tue 26 Sep 2006
at 10:05
Re: Utkante
Alltfler bybor fyller på värdshusets lokaliteter, så Elara, Karisátor, Elvian, Ganoes och Tara slår sig alla ner kring bordet där Vekkland och Loorn redan sitter.

Ljudnivån blir högre och högre allt eftersom mjöd och öl letar sig ner i törstiga strupar. Enkla bybor eller inte, alkoholen får dem alla att släppa på hämningar och bli uppsluppna.

Ni känner igen flera av dem som kommer in.

Diskussionerna om odling av såväl grödor som grisar är högljudda och en sjabbigt klädd man framhåller att en varg har rivit ett par av hans får.

This message was last edited by the GM at 10:13, Tue 26 Sept 2006.

Ganoes
 player, 23 posts
Tue 26 Sep 2006
at 17:09
Re: Utkante
Ganoes stirrar på dvärgarna där han sitter, undrandes vad han ska göra för att få se deras syner... han dricker och äter ingenting alls, han bara sitter och stirrar.
Fader Karisator
 player, 42 posts
Thu 28 Sep 2006
at 07:54
Re: Utkante
Karisátor skruvar lite på sig när han sitter på de hårda stolarna.

Bra stolar. De ger ingen möjlighet att hänfalla till njutning. Om det inte vore för Elaras välfyllda barm. Hennes kläder spänner verkligen på rätt ställen. Och blicken, hennes blick vittnar om förlustelse. Men tänker hon på att göra det, eller har hon öppnat sitt sköte för  någon, utan att jag fått se. Mmmmmmmmm.

En liten droppe saliv rinner från Karisátors mungipa. Den glider ner mot hans haka och glimmar till i ljuset från eldstaden innan den släpper sitt tag och faller ner på hans klädnad, där den skapar en mörk fläck.

Nej, inga sådana tankar. Jag måste nog skaffa mig en vassare piska. Tiden på rummet räckte tydligen inte.

Hans koncentration bryts och Karisátor lystrar mot dvärgarna och deras diskussion.

Med låg röst förmedlar han till de andra församlade kring bordet.

"En historia som verkar inbegripa en drake förtäljs vid det andra bordet"
Elara Castir
 player, 136 posts
Thu 28 Sep 2006
at 09:54
Re: Utkante
En glad Elara tittar sig runt. Hon studerar folket som är matsalen och skrattar åt skämten som berättas. Hennes bak gillar inte stolarna de sitter på så hon glider upp på knä på stolen. - Tara, kan inte du spela ett par glada visor som livar upp lite till? Hon ler och hoppas på att Tara ska underhålla dem.

Måtte det bi livat så jag kan dansa lite. Allt för att fresta pojkarna lite.

Fy dig Elara, nu ska du vara snäll.. Och framför allt inte mer dryck.


Elara flörtar lite med de som sitter runt bordet.
Loorn
 player, 132 posts
Thu 28 Sep 2006
at 11:09
Re: Utkante
Loorn ser nästan uttråkad ut där han sitter helt utan att vara centrum av allt: Utan att han egentligen menar det så uppfattar han en del av samtalet dvärgarna emellan. Han lutar sig fram över bordet.

"Någon som känner till Bost-Wairk?"
Fader Karisator
 player, 43 posts
Fri 29 Sep 2006
at 11:26
Re: Utkante
"Bost-Wairk!?!", spottar Karisátor fram.

"En magikers boning?"

Karisátor tittar bryskt på Loorn.

"Ett ord som för mig står för magi. Magiska föremål och magiker som använder dessa. Flera sådana kraftfulla och farliga tingestar har bringats till kyrkan av våra tempelriddare."

This message was last edited by the GM at 11:26, Fri 29 Sept 2006.

Elara Castir
 player, 137 posts
Fri 29 Sep 2006
at 11:55
Re: Utkante
Elara rycker till. Som han går på, vadan detta... den gamle halvdöingen...
Tara Tryggvesdotter
 player, 193 posts
Sat 30 Sep 2006
at 07:15
Re: Utkante
Tara som suttit i egna tankar om hur det är hemma och om hennes far fortfarande är vid liv rycket till när hon hör sitt namn nämnas.

"Vad!

Sedan ser hon den leende förväntansfulla Elara.

"Visst! Något som lättar upp stämningen"

Ur ärmen drar hon fram sin lilla flöjt och spelar lite försiktigt en glad melodi.
Loorn
 player, 133 posts
Sat 30 Sep 2006
at 09:02
Re: Utkante
Loorn ler när Tara börjar spela och vänder sig sen emot Karistator.

"Exakt vad jag hade för mig, används i vissa formler också. De pratade om det... Kan visserligen betyda vad som..."
Drain Unthgar
 NPC, 85 posts
Sat 30 Sep 2006
at 09:39
Re: Utkante
Vid Karisators utbrott vänder sig samtliga dvärgar om. Drain höjer ögonbrynen för Bisslas präst.

Eh, Ni kanske också vill höra berättelsen?
Loorn
 player, 134 posts
Sun 1 Oct 2006
at 05:34
Re: Utkante
Loorn höjer ögonbrynen.

"Öh... ja."
Elara Castir
 player, 139 posts
Sun 1 Oct 2006
at 13:43
Re: Utkante
En leende Elara nickar och sätter sig lite lugnare vid bordet. Hon böjer sig lite närmare för att höra, vilket gör att hennes överkropp lutar mot bordet.
Badinor
Mon 2 Oct 2006
at 07:35
Re: Utkante
Dvärgen som tidigare talade byter med lätthet språk och därmed kan alla förstå. Flera bybors öron vänds dit från borden runt omkring då även de är intresserade av att höra berättelsen.

"För två dar sedan när vi passerade spegelsjön hände något underligt. Först färgades hela himlen av ett rött sken, som verkade komma från sjöns mitt. Sen löstes dimmorna upp och en ö blev synlig. På öns norra ände reste sig ett enormt torn och på toppen fanns en fruktansvärt hög varelse, flera dvärglängder hög, som slickades av eldtungor. När den vrålade, skakade jorden. Sen blixtrade det till i ett rött sken som gjorde ont."

Loorn
 player, 135 posts
Mon 2 Oct 2006
at 07:50
Re: Utkante
"Låter ju inte... bra..." Säger Loorn tveksamt.
Elara Castir
 player, 140 posts
Mon 2 Oct 2006
at 11:36
Re: Utkante
Elara tittar förundrat på dvärgen när han berättar. Undrar om det är en saga han försöker skrämma oss med... eller.. hm.. Loorn ser så mysig ut när han sitter där. Tänk att få... Elara skakar bort sina tankar och lyssnar spänt på fortsättningen. Hon är noga att inte dricka mer, då hon känner hur det hon druckit sakta slår på.

This message was last edited by the player at 11:51, Mon 02 Oct 2006.

Badinor
Mon 2 Oct 2006
at 14:03
Re: Utkante
En bybo drar andan under berättelsen när Badinor stannar i berättelsen för att ta en klunk mjöd till. Innan dvärgen svalt undan yttrar sig bonden.

"Och sen då, vad hände?"

Badinor tittar barskt på den frågande mannen innan han avslutar.

"Vi brydde oss inte om att stanna kvar. Vi var inte intresserade av vilket helvete den varelsen kom ifrån och ville inte heller få reda på det. Det kan andra dårar syssla med."
Tara Tryggvesdotter
 player, 195 posts
Mon 2 Oct 2006
at 19:09
Re: Utkante
Tara hinner knappt börja spela när hon slutar och lyssnar med stora ögon på vad dvärgen berättar.
Loorn
 player, 138 posts
Tue 3 Oct 2006
at 18:41
Re: Utkante
"Vad var det för något?" Frågar Loorn intressant. "Vad är det för torn? Vet ni något om det? Var ligger det?"
Badinor
Tue 3 Oct 2006
at 20:28
Re: Utkante
Badinor ser lite fundersam och ovillig ut, men Drain presenterar Loorn för Badinor som sin vän.

"Det var ett torn som vi aldrig hade sett tidigare. Sjön har alltid varit täckt av dimma, så det har aldrig synts. Därmed vet vi inte heller vad det är för någon som har byggt det, eller om det är någon som bor där."

Lite mer mjöd letar sig in under mustaschen, även om en del av skummet blir hängande kvar.

"Att ta sig dit är dock inga problem. Man ser ön från den väg som vi själva följer på vägen hem."
Loorn
 player, 139 posts
Thu 5 Oct 2006
at 06:51
Re: Utkante
Loorn som är klart intresserad av detta ställe tittar på de andra.

"Nå?..."
Elara Castir
 player, 143 posts
Thu 5 Oct 2006
at 13:01
Re: Utkante
Elara som är nyfiken av sig nickar glatt. - Låter intressant och framför allt spännande! Är det på vägen mot bergen så måste vi se efter. Hon tittar mot Drain.
Drain Unthgar
 NPC, 86 posts
Fri 6 Oct 2006
at 20:14
Re: Utkante
"Ja, jo, det är ju bra nock. Nu är det faktiskt så att jag har talat med mina fränder här, som ju tillhör samma klan, och stad som jag"

"Jag kan ta mig hem med bara deras hjälp, så slipper Ni följa med längre"


Han ser med undran på de andra.
Elara Castir
 player, 144 posts
Fri 6 Oct 2006
at 20:37
Re: Utkante
Elara som är nyfiken på dvärgbyn ser besviken ut. - Men..
Fader Karisator
 player, 44 posts
Sun 8 Oct 2006
at 06:43
Re: Utkante
"Det är ändå kanske något som behöver undersökas?"

"Vem vet vilka helvetiskheter som kan vara där? Jag tvivlar på att några tempelriddare kommer hit och rensar ur om det inte finns stora bevis för häxkonster"

Loorn
 player, 140 posts
Sun 8 Oct 2006
at 06:56
Re: Utkante
Loorn lyser upp.

"Exakt min take!"
SL
 GM, 151 posts
Sun 8 Oct 2006
at 08:03
Re: Utkante
Dvärgarna ser lite fundersamma ut när de hör Karisátor och börjar mumla mellan varandra.


Byborna vid ett par av borden börjar högljutt skratta.

This message was last edited by the GM at 08:25, Sun 08 Oct 2006.

Hardy Harv
 player, 1 post
 Kunskap ger makt
Sun 8 Oct 2006
at 16:15
Re: Utkante
När de nästan skrattat färdigt öppnas plötsligt dörren och en skarp vind blåser in. I en fladdrande dräkt i klara färger och några konstiga mönster står en man och betraktar folket inne på värdshuset. I handen har han en knotig stav och det som syns av ansiktet pryds, ja ni vill nog hellre säga döljs, av ett glest skägg. Han står där en liten stund och verkar viktig innan han kliver in och stänger dörren. Väl inne studerar han alla lite närmare. När blicken glider över er lilla grupp en andra gång rynkas pannan lätt. Sedan går han mot ert bord med värdiga steg.
SL
 GM, 153 posts
Sun 8 Oct 2006
at 17:44
Re: Utkante
Svin äte mig! När man talar om dem så står de i stian. Harv, är det inte din pojk? Men han ser ut som en herreman! Bra mycket ståtligare än Du. Eller någon av oss andra för den delen. Finare än fogden till och med.

Alla vid det bordet tittar storögt på nykomlingen. Men störst tittar en av dem. En dyngluktande man i enkla linnekläder.
Elara Castir
 player, 146 posts
Mon 9 Oct 2006
at 08:24
Re: Utkante
Elara vänder sig mot Tara och gör en min av att han ser stroppig ut. Hon fnissar tyst för sig själv.

This message was last edited by the player at 08:27, Mon 09 Oct 2006.

Loorn
 player, 142 posts
Mon 9 Oct 2006
at 08:31
Re: Utkante
Loorn tittar misstänkt på nykomlingen... okända är inte att lita på och denna har alla kännetecken att vara en magiker, och de är ju verkligen inte att lita på.
Hardy Harv
 player, 3 posts
 Kunskap ger makt
Mon 9 Oct 2006
at 16:10
Re: Utkante
Det krävs en skarp blick för att se tvekan i Hardy's steg innan han vänder sig mot den talande mannen.
Attan, vad skulle du göra här och idag.
När han kommer fram till bordet tar han av sin spetsiga hatt med en svepande rörelse och gör en lätt bugning mot bönderna vid bordet.
Väl mött Far. Jag hoppas att allt är väl med Mor. Ser ut som om det är många besökare här idag.
Studerar de andra främlingarna i byn lite närmare. Innan jag nickar hövligt mot dvärgarna.
Tara Tryggvesdotter
 player, 199 posts
Mon 9 Oct 2006
at 20:03
Re: Utkante
Tara lyssnar och observerar i skuggan av de andra.
Harv
Tue 10 Oct 2006
at 12:23
Re: Utkante
Mannen som Hardy har tilltalat slår ner blicken och mumlar.

"Det är ju knappt en vågar tala med dig. Du är ju en herreman nu. Men mor mår väl."

"Du kan väl hälsa på henne om Du vill"


Mannen talar inte alls till sin son som om han är arb eller bitter på sin son. Tvärtom så ser han sig inte själv värdig nog att tala med sin välutbildade pojke.

Dvärgarna hälsar tillbaka, och börjar tala på dvärgiska mellan varandra igen.
Hardy Harv
 player, 4 posts
 Kunskap ger makt
Tue 10 Oct 2006
at 16:50
Re: Utkante
Hardy ler vänligt mot sin far.

Naturligtvis ska jag det. Tyvärr kan jag inte stanna så länge, jag har nämligen ett uppdrag. Har du hört viskas om något mystiskt här i området? Jag vet att om någon har sett vad min Mästare har förutspått så är det på allas läppar just nu.

Tittar vänligt och uppmuntrande på de närvarande.
Loorn
 player, 143 posts
Tue 10 Oct 2006
at 17:17
Re: Utkante
Ah så han vet något kanske... får vänta tills han inte pratar med den. tänker Loorn.
Ganoes
 player, 25 posts
Tue 10 Oct 2006
at 17:20
Re: Utkante
Kanske är han också kontaktad av en schaman? Vet han också något om skäggen?

Ganoes reser sig lite från bordet för att visa sig.

"Jag har hört något, så Du kan ju komma hit!"
Loorn
 player, 144 posts
Wed 11 Oct 2006
at 06:29
Re: Utkante
"Vi hade kunnat vänta tills han var klar." Muttrar Loorn.
Elara Castir
 player, 147 posts
Wed 11 Oct 2006
at 15:45
Re: Utkante
Elara tittar nyfiket på den nye mannen som står och talar med sin far. Hon studerar hans kläder och hela honom grundligt för att sedan utvärdera honom. Månntro att vissa ska vara präktiga och fina då. Nåväl, under allt ser du lika fånig ut som alla män. Ett lite fniss hörs från henne och hon vänder sig mot Tara.
Hardy Harv
 player, 5 posts
 Kunskap ger makt
Wed 11 Oct 2006
at 18:34
Re: Utkante
Tittar bort mot främlingen som reste sig och studerar honom en kort stund. Sedan nickar jag och säger:
Kommer strax.

Sedan vänder jag mig åter mot min far och ger honom lite mer tid att svara innan jag säger lågt:
Ser ut som om någon vet. Vi får talas vid senare.

Så går jag över till bordet med mannen som reste sig.
Harv
Thu 12 Oct 2006
at 08:10
Re: Utkante
"Eh, dvärgarna pratar om torn, och de andra utsocknes pratar något också verkar det. Jag förstår att Du har viktiga saker för dig"

Mannen tittar ner i marken och flyttar in sin stol för att fortsätta på sin mjöd.
Hardy Harv
 player, 6 posts
 Kunskap ger makt
Thu 12 Oct 2006
at 17:13
Re: Utkante
Går fram till bordet där mannen sitter och drar fram en stol till och sätter mig.
Goddag, namnet är Hardy. Utsänd trollkarl från från rådet i stan. Jag antar att ni hört något om en fruktad varelse, eller hur?
Loorn
 player, 145 posts
Thu 12 Oct 2006
at 21:11
Re: Utkante
Han håller det inte ens hemligt... Tänker Loorn för sig själv.

"Heter Loorn medlem av den Elementariska Enigheten i Entika." Klar stolthet hörs på hans röst när han säger det. "Nja, vi hörde mer talas om ett torn inte långt härifrån. Något du vet något mer om?"
Ganoes
 player, 26 posts
Thu 12 Oct 2006
at 22:39
Re: Utkante
Ganoes blir glad när Hardy närmar sig, men när Loorn lägger sig i blir han lite butter.

"Nej, det var inte DET jag menade. Jag menade den gamle gubben som snackade en massa där ute i det där huset!"
Elara Castir
 player, 148 posts
Fri 13 Oct 2006
at 06:09
Re: Utkante
Elara studerar männen. Nu hänger det i luften. Måtte de inte börja slåss. Loorn skulle knäckas som en pinne i skogen. Hon hejdar ett fnitter som är på väg att bubbla upp. Hon försöker att samla sig, men ett leende dyker upp på hennes läppar.
Drain Unthgar
 NPC, 87 posts
Fri 13 Oct 2006
at 17:06
Re: Utkante
"Det var precis en sådan som mina dvärgfränder nämnde. Vad vet Du om denna, magiker?"

Drain böjer sig över mot de andras bord och tittar intresserat på den nytillkomne ynglingen.
Hardy Harv
 player, 7 posts
 Kunskap ger makt
Fri 13 Oct 2006
at 17:24
Re: Utkante
Tyvärr ville min mästare inte berätta särskilt mycket. Det skulle röra sig om en varelse som kallats hit från ett annat plan. Och varken varelsen eller den som kallade den är särskilt snälla. Sluter de ett avtal kan vi stå inför ett otrevligt krig. Så nämnde han vilket område det gällde.
Mer ansåg han inte att jag behövde veta för att lösa problemet.

Rycker på axlarna och rättar till kläderna en aning.

För den delen känner jag inte till att det ska finnas någon slags belöning för att stoppa den här typen. Å andra sidan brukar sådana här typer ha en hel del guld för att finansiera ett krig.
Elara Castir
 player, 149 posts
Fri 13 Oct 2006
at 18:08
Re: Utkante
GULD.. NU SNACKAR VI GRABBEN!!! Elara inser att nu är det dax att lyssna noga.
Loorn
 player, 146 posts
Fri 13 Oct 2006
at 18:12
Re: Utkante
Hmmm vem behöver guld? Skulle vara för att inköpa lite böcker då...

"Jo, de brukar ju det... Då vet du inte så mycket du heller egentligen?" Undrar Loorn.
Ganoes
 player, 27 posts
Fri 13 Oct 2006
at 19:41
Re: Utkante
"Rabindranath hette han. Gubben..."

Ganoe blir glad över att han äntligen kom på det.

"Han pratade om småskägg eller nåt innan och så vad de pratade om"

"Det kanske var det han pratade om, alltså det Ni pratar om?"

Hardy Harv
 player, 8 posts
 Kunskap ger makt
Sat 14 Oct 2006
at 17:52
Re: Utkante
Rynkar pannan en stund medan han funderar.

Kan inte minnas att jag hört om en person med de namnet. Men är det en större varelse så lär alla med mystiska krafter ana dess närvaro.

Ni nämner ett torn? Är det där varelsen har setts så bör jag snarast färdas dit. Man bör aldrig ge en makthungrig varelse för mycket tid att befästa sin position.

Fast om ni också är intresserade så kanske vi ska slå följe?


Ser mig runt på de närvarande för att bedömma hur pålitliga de verkar.
Loorn
 player, 147 posts
Sat 14 Oct 2006
at 20:46
Re: Utkante
"Slå följe? Gärna för mig, skadar aldrig att ha ytterligare ett par händer i fall något värre händer." Han harklade sig. "Det var följeslagare, Drains frände här," Loorn pekar med handen emot Badinor. "som berättade att de sett en mysterisk varelse på ett torn vid spegelsjön två dagsresor härifrån... låter relaterat helt klart."
Ganoes
 player, 28 posts
Sat 14 Oct 2006
at 23:02
Re: Utkante
"I vilket fall som helst skulle vi inom till honom innan vi ger oss iväg"

Ganoes är lite rödflammig i ansiktet

"Ska vi sticka nu eller i morgon?"
Tara Tryggvesdotter
 player, 200 posts
Sun 15 Oct 2006
at 06:08
Re: Utkante
Tara som lyssnat under tystnad försöker att meorera alls som sägs då det vrakar som detta kan bli början till en historia värd att berätta, Bättre än Sarinas bortförande.

"Ja, när ger vi oss av?"

Säger hon högt fast det var tänkt som en tanke och när blickarna faller på henne försöker hon förgäves dölja sina rodnade kinder.
Fader Karisator
 player, 45 posts
Sun 15 Oct 2006
at 07:38
Re: Utkante
"BAH. Det här är tydligt ett arbete för kyrkan. Visst ska vi hasta, men inte i kväll, det är ju helt befängt!"

Fader Karisátor ser synnerligen irriterad ut över de öppna diskussionerna.

"Om herrar dvärgar tycker att det går bra för deras del, tänkte jag att vi i så fall följer dem i morgon bittida"

Karisátor tittar uppfordrande på dvärgarna och på de andra i sällskapet.
Hardy Harv
 player, 9 posts
 Kunskap ger makt
Sun 15 Oct 2006
at 16:08
Re: Utkante
Håller helt med er Fader. Imorgon är helt visst en bättre dag att starta färden.
Elara Castir
 player, 150 posts
Sun 15 Oct 2006
at 19:39
Re: Utkante
Elara lyser upp. Jepp, detta lär bli årets äventyr.. Om man bara hade...

Hon nickar mot Tara. Spännande Viskar hon mot henne och ler.
Drain Unthgar
 NPC, 88 posts
Sun 15 Oct 2006
at 19:56
Re: Utkante
"Jo. Visst kan Ni följa med. Vi har ju som sagt bestämt gå redan i gryningen. Det förvånar mig lite att Ni väljer att fortsätta på äventyr. Tidigare har Ni ju bara önskat gå hem igen?"

Drain tar sig en klunk till ur sin mjöd.

"Eller?"
Tara Tryggvesdotter
 player, 201 posts
Mon 16 Oct 2006
at 10:42
Re: Utkante
Tara tänker på de där hemma och inser sedan att det kanske inte finns något kvar av bissla.

"Efter svartfolkshjorden som mötte är det inte ens säkert att vi har något hem."

Glad åt ha Elara som vän låter hon sig ändå modfällas av tanken av att allt som hon levt för kan vara borta. Tanken får henne att hellre skjuta på att få reda på om hennes far är i livet eller inte, än att riskera den bittra sanningen.
Drain Unthgar
 NPC, 89 posts
Mon 16 Oct 2006
at 10:47
Re: Utkante
"Nå, då säger vi så. Men ikväll, låt oss dricka!!! Jag sålde min vagn till Harv, så jag bjuder hela värdshuset på ÖL!! Laget runt!"

Den lagom förfriskade Drain höjer sin bägare mot taket och alla i värdshuset lyfter sina och vrålar, innan de söker sig bort mot utskänkningen för att kvittera ut sin dricka.
Elara Castir
 player, 151 posts
Mon 16 Oct 2006
at 15:29
Re: Utkante
Elara ser att Taras ögon mörknar. Hon lägger tröstande sin hand över hennes arm.
Hardy Harv
 player, 10 posts
 Kunskap ger makt
Mon 16 Oct 2006
at 16:22
Re: Utkante
Hardy tittar bort mot baren en stund innan han ler och skakar på huvudet.

Imorgon, tidigt. Till dess, mina damer och herrar.

Han reser sig och bugar mot sällskapet.

Letar sedan rätt på sin far och gratulerar.

Hoppas att Ni gjort en riktigt god affär, Far.
Även om Ni och alla andra stannar här och firar så ska jag passa på att hälsa på Mor.


Han tar sin packning och lämnar värdshuset lite diskret för att vandra hem.
Loorn
 player, 148 posts
Mon 16 Oct 2006
at 16:49
Re: Utkante
Tidigt... Loorn suckar.

"Ok, då blir det gryningen igen alltså. Jag tror jag knyter då... känner inte för ytterligare en dags färd utmattad." Han reser sig och går upp till sitt rum.
Elara Castir
 player, 152 posts
Tue 17 Oct 2006
at 17:06
Re: Utkante
Elara nickar. Hon känner allt för väl att "i morgon är jag inte pigg!" Hon vinglar sig upp på benen och drar i Tara. - Är du med trött tanten? *klingande skratt* Hon drar sig tillbaka till deras rum på vinglande ben.

Vid disken stannar hon upp och tittar på Bryte. - Kan jag få köpa ett krus vatten? Hon ler mot honom.
Tara Tryggvesdotter
 player, 202 posts
Tue 17 Oct 2006
at 18:50
Re: Utkante
Tara ler obekymrat mot Elara när hon drar med henne. Tara vet att det kommer att bli en del tjej tissel när sista ljuset är utblåst.