Utkante.   Posted by SL.Group: 0
SL
 GM, 139 posts
Sat 16 Sep 2006
at 23:06
Re: Utkante
"Vad är det om? Stick!"

En röst hörs inifrån tältet.

Hudarna kommer från djur skjutna med båge. De flesta är älghudar, men ett par vilddjur har också donerat sitt skinn.

Elvian backar undan.

"Vi är väl framme, nu får Ni prata."

Så vänder han sig till Ganoes och berömmer honom för hans skarpa sinne.
Elara Castir
 player, 125 posts
Sun 17 Sep 2006
at 00:49
Re: Utkante
Elara känner sig lite illa till mods men inser att det är lika bra att få saken avklarad. Hon harklar sig sen pratar hon i myndig stämma. - I byn sägs det att du är den bästa på örter och växtlivet.

Snabb lägger hon till Kanske du kan hjälpa? Mot betalning såklart
Tara Tryggvesdotter
 player, 189 posts
Sun 17 Sep 2006
at 05:45
Re: Utkante
Tara slutar leken lika snabbt som hon började den och Gläfs lyder. Hon bostar av sig det värsta av smutsen och faller in bakom de andra.
SL
 GM, 140 posts
Mon 18 Sep 2006
at 12:48
Re: Utkante
"Må så vara. Kom in så får vi se!"

När Elara kommer innanför djurhuden kommer hon in i en liten koja, ca 4 meter i diameter. I mitten av kojan puttrar en stor gjutjärnsgryta, och en liten, benig gammal gubbe med ett glänsande kalt huvud sitter och rör i den med en stor träslev.

På väggarna, som på en del ställen är fyllda av sot hänger allsköns konstiga saker. Växter, blad, örter, råttskinn och fladdermusvingar och annat.

I ett hörn ligger en hög med flaskor med okänt innehåll och på en skål på golvet ligger några omogna bär.

Han sitter på en hög av spetsiga stenar. Något som ligger utspritt över hela kojan.

"Vad vill du?", frågar han surt.
Elara Castir
 player, 126 posts
Mon 18 Sep 2006
at 13:21
Re: Utkante
Elara fiskar upp ett par silvermynt. Dessa lär nog mjuka upp gubben Hon går fram till honom och ler. I halvtyst ton svarar hon.
SL
 GM, 141 posts
Mon 18 Sep 2006
at 13:25
Re: Utkante
"Bah, vad ska jag med pengar till? Stick!"
Elara Castir
 player, 127 posts
Mon 18 Sep 2006
at 13:29
Re: Utkante
- Surgubbe! Sitt här och rök din vattenpipa tills det rinner ur öronen på dig. Låt dina häxbrygder svämma över! Du kan säkert inte ens koka upp ett te ens... En ilsken Elara ryter till honom och vänder sig med ryggen till, men rusar inte ut.
Loorn
 player, 126 posts
Mon 18 Sep 2006
at 13:42
Re: Utkante
Loorn står kvar utanför. När Elaras lite högre tilltal högs genom tältduken fnissar han lite tyst.

Hon har eld i sig den där flickan.
Mifalodor
Mon 18 Sep 2006
at 14:13
Re: Utkante

"Jag har flyttat hit ut för att slippa möta en massa korkat folk, men av någon anledning kommer Ni ju hit ändå. Det var någon här för bara ett par månader sedan också..."

Han vevar vidare i sin gryta.

"Vad var det du ville sa du?"

Utan att vänta på något svar tittar han bort mot sin hög av flaskor och fortsätter.

"Tror inte att mina läkande drycker hjälper mot sånt, för Du har väl inte direkt ont kan jag tänka?"

"Jag minns från min ungdom att man kunde stoppa in en valnöt i en märr om man ville att hon skulle hålla sig ifrån att kalva. Har Du provat det?"

Elara Castir
 player, 128 posts
Mon 18 Sep 2006
at 17:28
Re: Utkante
Elara vänder sig mot mannen när han tilltalar henne. Hon ler för sig själv men bara en kort sekund så han hinner inte se det. - Valnöt, nja, har aldrig hört talas om det. Fast det vore kanske en bra idé. Samt ett par goda böner att jag inte är mottaglig.  Hon går fram emot honom. Hon tittar sig nyfiket runt och efter en kort stund fortsätter hon. - Min ena reskamrat har väldiga problem med sin månadsrening. Finns det någon ört som kan dämpa dessa smärtor?

- Jo, det jag letar efter är en ört som kan hindra graviditeter. Jag har hört tisslas om hemma i byn om denna ört men aldrig fått namnet och fått tag på den.


-Jag är ledsen att jag blev arg, men du var inte direkt gästvänlig.

Hon tittar uppriktigt mot honom.

This message was last edited by the player at 17:40, Mon 18 Sept 2006.

SL
 GM, 142 posts
Mon 18 Sep 2006
at 18:48
Re: Utkante

"Det var ju ett jäkla tjat! Jag har väl ingen aning om såna äckliga saker som kvinnosjukdomar. Yiäck!"

Han slutar röra runt i sin gryta och tittar med avsmak på Elara.

"Du kan få en flaska läkedryck bara Du håller tyst och sticker härifrån. Ta en där i högen med mörkröd gegga. Jag tror inte att det hjälper ett dugg mot dina 'problem', men bara Du försvinner."
Elara Castir
 player, 129 posts
Mon 18 Sep 2006
at 19:19
Re: Utkante
Elara som börjar tröttna på honom får något illmarigt i blicken. Hon tar flaskan han påvisar, smyger sig nära honom och pussar honom på kinden innan hon smiter ut. I dörren vänder hon sig och småler. - Tack ska du ha min gentleman. Sen hoppar hon snabbt undan innan något kommer farande.
Ganoes
 player, 19 posts
Tue 19 Sep 2006
at 18:19
Re: Utkante
Utanför den lilla hyddan har ganoes stått tyst och lyssnat, han tittar på övriga i gruppen och rycker på axlarna. kvinno göra, ingenting att ha med honom lyckligtvis. Han tar ett steg tillbaka då Elara kommer uthoppandes.
Loorn
 player, 127 posts
Wed 20 Sep 2006
at 09:12
Re: Utkante
När Loorn ser Elara komma ut från tältet går han fram till henne.

"Nå?"
Elara Castir
 player, 130 posts
Wed 20 Sep 2006
at 10:42
Re: Utkante
Ett elakt skratt bubblar ur Elaras strupe. Sen samlar hon sig och skakar på sitt huvud.
- Tja, den där förstår jag att han inte får vara kvar i stan. En sådan surmule. Han verkar inte kunna så mycket trots allt. Nåja, det löser sig nog.
Hon tittar på flaskan. Hm, var det till Tara eller mig. jaja.. vi får dela lika.. Elara lägger ner flaskan i sin ficka sen går ner från kullen.
Elvian
 player, 80 posts
Wed 20 Sep 2006
at 11:13
Re: Utkante
Elvian ser lite förvånad ut.

"Jaha, var detta det enda som som vi gick hit genom skogen för? En minut och sen iväg igen? Fick vi verkligen tag i vad vi ville? Ska någon annan prata med honom, eller har vi vad vi behöver för att gå tillbaka igen?"
Elara Castir
 player, 131 posts
Wed 20 Sep 2006
at 11:22
Re: Utkante
- Tja, han vill inte prata, eller hjälpa någon stadsbo. Han är sur, tvär och nonchalant. Jag ville köpa örter, lite läkemedel. Men det enda han gör är att kränga sig. Nä fy farao för dessa häxmästare. *tvi* Hon spottar på marken bredvid sig för att styrka sin motvilja.
Loorn
 player, 128 posts
Wed 20 Sep 2006
at 18:46
Re: Utkante
Loorn spänner ögonen i henne.

"Hej... alla är faktiskt inte så..."
Tara Tryggvesdotter
 player, 190 posts
Thu 21 Sep 2006
at 04:59
Re: Utkante
Når Elara kommer ner för kullen kommer Tara henne till mötes.

"Hur gick det, Vad sa han?"

När hon ser Elaras reaktion.

"Var det så illa. Aj då! Då finns det nog inget han kan göra för mig heller."

Tara lutar sig fram till Elara och viskar.


Så kör hon armbågen i sidan på Elara och ler brett.
Elvian
 player, 81 posts
Thu 21 Sep 2006
at 06:06
Re: Utkante
Eftersom ingen annan verkar intresserad av den gamle alkemisten går Elvian iväg. Han tar samma väg tillbaka som när de gick hit och mörkret börjar falla när de är tillbaka i Utkante.

Det är en stor folksamling framför värdshuset. I samlingen syns tre små, robusta män. Tillsammans med en tungt lastad ponny. På förstukvisten till värdshuset står Drain och ler.
Elara Castir
 player, 132 posts
Thu 21 Sep 2006
at 06:12
Re: Utkante


Ett skratt hörs nere från Tara och Elara. Elara kittlar Tara och sen halvskrattar hon fram. - Tant Tara. *klingande skratt*


När de närmar sig byn och kommer in i Utkante är Elara andfådd men ganska lugn till själen. När hon ser Drain och de 3 männen utanför värdshuset bubblar nyfikenheten upp. Alla människorna i byn som samlats runt dem verkar med nyfikna. Hon tar sig fram för att diskret kolla läget innan de går fram helt.

This message was last edited by the player at 10:07, Thu 21 Sept 2006.

Ganoes
 player, 20 posts
Thu 21 Sep 2006
at 11:56
Re: Utkante
Ganoes är smått förvirrad efter hela besöket men följer tyst gruppen. Han stannar till lite då och då för att undersöka diverse plantor för deras potentiella användande senare. Därför kommer han också till byn en bra tid efter de andra, och han håller sig lite undan för tillfället
SL
 GM, 143 posts
Thu 21 Sep 2006
at 15:16
Re: Utkante
Lite närmare så kan man se att de små männen faktiskt är dvärgar, precis Drain. Likheter kan skönjas på såväl näsor som ögonbryn.

De har uppenbarligen kommit med metaller som nu lämnar ägare. Det verkar vara smeden som tar åt sig det mesta.
Elara Castir
 player, 133 posts
Thu 21 Sep 2006
at 16:37
Re: Utkante
Elara tittar efter Ganoes. När ha kommer till dem igen, går hon försiktigt mot honom. - Jag såg du plockade lite örter. Kan du mycket om dem?

Hon tittar forskande på honom. - Saken är den att mannen vi träffade var inte så trevlig och hjälpsam, men när jag inte längre var irriterad, märkte jag att du plockade bland massa grönt. Jag ville inte fråga när de andra var närvarande. Hon hoppas han är mjukare.
- Så, kanske du kan hjälpa mig.

Loorn
 player, 129 posts
Thu 21 Sep 2006
at 16:47
Re: Utkante
Loorn suckar och börjar vandra tillbaka till byn med tunga steg. För varje steg han tar pustar och stångar han djupt.