In i dimman.   Posted by SL.Group: 0
Loorn
 player, 199 posts
 KP: 10/10
 PSY: 8/16
Mon 29 Jan 2007
at 21:00
Re: In i dimman
"Nä det var det jag tänkte på... svärdet. Det verkar för vasst för att vi ska kunna linda in det, och det är klart för farligt för att låta ligga någonstans... vilket betyder att vi måste bära det." Klart glad över att alla klarade sig står han vid lite av sidan om och hör bara köpmannen nämna något om "något för besväret".
Elara Castir
 player, 204 posts
Tue 30 Jan 2007
at 15:38
Re: In i dimman
Elara ler glatt. Hon vinkar och ropar - Tack! efter dem sen tittar hon på Tara och ger henne en systerlig kram. Hon viskar - Tusen tack. Det blev lite för illa.... Hon ler tacksamt men inombords njuter hon av att plågat livvakten.
Hardy Harv
 player, 49 posts
 Kunskap ger makt
Tue 30 Jan 2007
at 18:51
Re: In i dimman
Hm, några av dem hade läderrustning. Kanske det räcker.

Hardy testar att linda in svärdet i bitar från en läderrustning.

Vi kanske ska fortsätta en bit till? Nog för en paus skulle passa men inte här med liken.
SL
 GM, 196 posts
Tue 30 Jan 2007
at 21:35
Re: In i dimman
Utspridda på olika platser kring vadstället ligger de 4 svartalfernas kroppar. De har fortfarande sina rustningar knutna, utom 2 av de större skinnjackorna med lite rep om, som verkar ta hand om den vassa eggen på ett bra sätt medan säckväven täcker hjaltet.

Högen med 'skatter' innehåller en dubbelyxa, en klubba, en trästav och ett kortsvärd. Dessutom 2 tunga armborst, med totalt 13 skäktor. Gruset har försvunnit ner i jordens mylla tillsammans med benen och osten, men i stället har de lämnat plats åt en vacker blå sten som låg i smutsen, dessutom 4 kopparmynt.

OOC: Mest ifall det är någon som behöver något från högen.
Loorn
 player, 200 posts
 KP: 10/10
 PSY: 8/16
Wed 31 Jan 2007
at 07:08
Re: In i dimman
"Håller med..." Loorn tittar snabbt igenom liken men bestämmer sig för att ignorera deras ägodelar totalt.
Elara Castir
 player, 205 posts
Wed 31 Jan 2007
at 12:26
Re: In i dimman
Elara plockar snabbt upp den blå stenen och undersöker den.
Elvian
 player, 90 posts
Wed 31 Jan 2007
at 18:29
Re: In i dimman
Elvian som precis kommit tillbaka till gruppen, nu i dubbel bemärkelse, ifattkommandet efter att han stannade i byn, och nu från att ha försökt dra ur sin pil ur alfen han sänkte med densamme.

I händerna har han tagit upp, och är nu i full färd med att undersöka det ena tunga armborstet. Det är ett imponerande vapen, det har han alltid tyckt, så klumpigt bara, men han bestämmer sig för att ta med det och ammunitionen till. Det kan komma till nytta.

Sedan går han fram till Loorn med något häpen min.
"Min vän, vad är det för en underligt klinga som fastnade så i dina nävar?"
Jägaren tittar på klingan Hardy kämpar med att inte skära sönder all väv han försöker bära det i.
Loorn
 player, 201 posts
 KP: 10/10
 PSY: 8/16
Wed 31 Jan 2007
at 19:12
Re: In i dimman
Loorn vänder sig emot Elvian och berätta om den gamla mannen, hyddan och hur han hade grävt upp det.

"Dock hade det en lite förmåga att innan det blivit... mätt på blod, den bästa beskrivningen jag kan komma på så kunde man inte släppa det. Ett högst farligt vapen..."
SL
 GM, 197 posts
Wed 31 Jan 2007
at 19:23
Re: In i dimman
Elara snappar åt sig stenen och ser på den med gillande min.

Elvian vet att det är ett stadigt vapen han har tagit. Till och med kraftfullare än hans fina båge. Men det förutsätter ju att man träffar också.

Vagnen med hästarna på släp försvinner bort i skogen.

Sällskapet fortsätter över vadstället och går ytterligare några minuter innan de sätter sig ner för lunch. Enligt vad Ni hörde från dvärgarna så borde Ni snart vara på platsen för den märkliga händelsen. Från bergssidan där Ni intar Er mat ser Ni ner över nejderna. Ni ser en stig som går nerför bergssluttningen ner i en dal. Bortanför träden ligger ett stort vitt dimbälte, som täcker ett stort område.
Loorn
 player, 202 posts
 KP: 10/10
 PSY: 8/16
Thu 1 Feb 2007
at 15:24
Re: In i dimman
Loorn uppskattade marschen utan svärdet och verkade på bättre humär än på länge. När dimman kommer in i synfältet stannar Loorn och tittar på det länge.

"Dimma... Vad säger ni andra? Problem?"
Hardy Harv
 player, 50 posts
 Kunskap ger makt
Thu 1 Feb 2007
at 18:35
Re: In i dimman
Hardy tittar fundersamt på dimman en stund.
Tror inte att dimman är farlig. Kan i och för sig vara framerad för att dölja vad som finns innanför, men jag tvivlar på det. Dock... det kan finnas mer än ett monster där inne.
Omedvetet kramar Hardy sin stav medan han betraktar dimman.
Elara Castir
 player, 206 posts
Thu 1 Feb 2007
at 18:44
Re: In i dimman
Elara plockar snabbt ner stenen i sin ficka och vänder sig mot de andra igen. Hon skakar på huvudet åt Loorns fråga om dimman är problem och gör sig redo att ge sig av med de andra.
SL
 GM, 198 posts
Fri 2 Feb 2007
at 09:22
Re: In i dimman
Badinor:

"För två dar sedan när vi passerade spegelsjön hände något underligt. Först färgades hela himlen av ett rött sken, som verkade komma från sjöns mitt. Sen löstes dimmorna upp och en ö blev synlig. På öns norra ände reste sig ett enormt torn och på toppen fanns en fruktansvärt hög varelse, flera dvärglängder hög, som slickades av eldtungor. När den vrålade, skakade jorden. Sen blixtrade det till i ett rött sken som gjorde ont."


Alla minns vad dvärgen sade för några kvällar sedan i Utkante. Möjligen kan det här vara vad han talade om?

Elvian, som tillbringar all sin tid ute i naturen vet mycket väl att dimman stiger från vatten. När alla tittar ner mot dimman skymtas vattenspegeln på flera platser när dimman ibland bryts upp i den lätta vinden.
Loorn
 player, 203 posts
 KP: 10/10
 PSY: 8/16
Fri 2 Feb 2007
at 11:14
Re: In i dimman
Loorn rycker på axlarna.

"Ok, då fortsätter vi..." Han fortsätter framåt mot dimman.
Hardy Harv
 player, 51 posts
 Kunskap ger makt
Fri 2 Feb 2007
at 18:48
Re: In i dimman
Hardy rycker till lite vid Loorns röst och så skakar han på huvudet.

Framåt, mot äventyret.

Med återvunnet mod vandrar Hardy ner mot sjön, falskt visslande.
SL
 GM, 199 posts
Fri 2 Feb 2007
at 18:57
Re: In i dimman
Efter bara en halvtimmes vandring är ni framme vid sjön. Det syns inte ens en krusning på vattenytan så långt ut man ser genom dimman, vilket inte är mer än kanske 20 meter.

Stigen tar slut precis vid vattenytan och strax intill finns en gammal, men ganska stor eka. Årorna ligger i, precis som ganska mycket vatten och en spann.
Hardy Harv
 player, 52 posts
 Kunskap ger makt
Sat 3 Feb 2007
at 17:34
Re: In i dimman
Hardy kastar en blick uppåt för att uppskatta hur sent på dagen det är.
Vad säger ni. Ska vi ro ut i dag eller ska vi vänta tills i morgon bitti?
SL
 GM, 200 posts
Sat 3 Feb 2007
at 18:12
Re: In i dimman
Det är strax efter lunch. Säkert 6 timmar innan solnedgång, men dimman är tjock.
Loorn
 player, 204 posts
 KP: 10/10
 PSY: 8/16
Sat 3 Feb 2007
at 19:31
Re: In i dimman
"Nä... låt oss göra det nu... jag har inte alltför stor lust att vänta." Säger Loorn och tittar ut över vattnet.
Elvian
 player, 91 posts
Sat 3 Feb 2007
at 23:39
Re: In i dimman
Elvian har inspekterat sitt nya vapen under deras färd idag. Han bestämmer sig för att testa det, nu. Han siktar in på lämpligt träd och bränner av armborstet, noga siktandes. Han måste få veta om det är ett vapen han kan lita på eller inte.
Tara Tryggvesdotter
 player, 226 posts
Sun 4 Feb 2007
at 08:28
Re: In i dimman
Tara går fram och känner på vattnet med handen och dricker en munfull. Gläfs följer henne och dricker sig otörstig. Spänning och obehag fyller Tara när hon tänker på historien som dvärgarna berättade.

This message was last edited by the player at 12:23, Sun 04 Feb 2007.

SL
 GM, 201 posts
Sun 4 Feb 2007
at 10:52
Re: In i dimman
Tara smakar lite på vattnet i sin hand och känner att vattnet är friskt och klart. Gläfs slafsar glatt i sig och skakar sig sedan för att bli av med vattnet som fastnat i håret under hakan.

Elvians undersökning av armborstet visar att det ju är helt annorlunda än en båge. Men när han ställer sig med stöd får han i alla fall iväg pilen i riktning mot ett träd. Skäktan träffar i kanten av trädet. Han märker dock att det är mycket kraft i vapnet. Det är bara svårt att hantera det.

Då är nog det vackra svärdet som Hardy nu bär lättare att hantera. Hans båge går ju alltid att lita på när det gäller jakt ute i skogen.

Även tycker att det är fjantigt av Hardy och Loorn att knorra över tyngden i svärdet. SÅ mycket väger det ju inte.
Hardy Harv
 player, 53 posts
 Kunskap ger makt
Sun 4 Feb 2007
at 17:46
Re: In i dimman
Okej, inga protester? Någon som är bra på att ro? Jag tror nog att vi alla får plats om vi är försiktiga.

Hardy öppnar sin packning för att se om han behöver allt och kommer fram till att det gör han nog. Sedan tar han spannen och börjar ösa ekan.
Loorn
 player, 205 posts
 KP: 10/10
 PSY: 8/16
Sun 4 Feb 2007
at 20:17
Re: In i dimman
Loorn tittar direkt manande på Elara. Hans packning har han redan koll på.
Elara Castir
 player, 207 posts
Mon 5 Feb 2007
at 07:01
Re: In i dimman
Elara studerar sjön. Hon ryser av dimmans köld och får kårar längs ryggen av dvärgarnas berättelser. Men nyfikenheten tar över efter en stund och hon går fram till ekan och undersöker denna. Elara nicka. - Jo, jag försöker gärna.

This message was last edited by the player at 07:01, Mon 05 Feb 2007.