Handelsboden.   Posted by SL.Group: 0
SL
 GM, 23 posts
Thu 23 Sep 2004
at 08:27
Handelsboden
Tryggve Solids handelsbod. Höga priser, men bra kvalitet, enligt Tryggve. Byns rikaste man.

This message was last updated by the GM at 08:28, Thu 23 Sept 2004.

Tryggve Solid
 NPC, 1 post
Thu 23 Sep 2004
at 19:42
Re: Handelsboden
"Vad i helsefyr är det med jäntan nu då?"

Handelsmannen tittar upp från sina affärer med svinfarmarn och jägarn. Han försöker se ut vad som händer, men ser inget från sin position.

"Elvian, ta en titt vad det är med Tara!"
Elvian
 player, 2 posts
Thu 23 Sep 2004
at 22:25
Re: Handelsboden
Elvian hör skrattet och vänder sig om. Han stoppar ner de 3 st nya snarorna han köpt och går bort till den öppna dörren på Handelsboden för att se vad Tara har för sig.
Geolod Farmare
 player, 7 posts
 Grisodlare Extraordinaire
 
Fri 24 Sep 2004
at 09:02
Re: Handelsboden
"Ja se ungdomen av idag..." Suckar Geolod tungt. "Annat var det på vår tid Tryggve. Då höll vi oss i skinnet och tjoade inte runt som vildar på i trolltider." Han samtalar lugnt med handlaren och bryr sig föga om livet ute på gatan. Vill flickstackarn skämma ut sig så är det upp till henne.
Tryggve Solid
 NPC, 2 posts
Fri 24 Sep 2004
at 09:46
Re: Handelsboden
"Nja, någonting måste ha hänt. Det är sällan hon är ute och tjoar så där i alla fall, även om hon alltid har varit ett yrväder.

Tryggve tittar på Elvian som står ute på den lilla trappan och uppenbarligen "tar sig en titt" men absolut inget mer.

"Nå Elvian, fråga vad det är med henne!"
Elvian
 player, 6 posts
Fri 24 Sep 2004
at 15:20
Re: Handelsboden
När Elvian väl är tillbaka inne i boden och har stängt dörren. Går han bort till disken igen för att hämta sin Långbåge han ställt ifrån sig när han handlade snarorna. Han drar den över huvudet igen för att ge sig av.
"Tack för de fina snarorna min vän. Din dotter sa att Sarina far äntligen har accepterat giftermålet med Byle."
Tryggve Solid
 NPC, 3 posts
Fri 24 Sep 2004
at 18:50
Re: Handelsboden
"Äntligen och äntligen... Det var väl första gången han frågade? Eller vet Du mer än jag, Elvian? Tara har i alla fall inte sagt något. Sarina brukar berätta allt för henne, säger hon.

Han tar en lov runt disken och tittar ut, efter Tara.

"Hmmm, hon verkar vara på väg bort mot templet"

"Jaha, vill Du ha något mer till nöffarna, Geolod?"

Elvian
 player, 7 posts
Sun 26 Sep 2004
at 14:05
Re: Handelsboden
Elvian tackar för sig och går ut ur handelsboden.
"Godkväll, jag ska möta bror min på värdshset för en sejdel och en god bit mat."
Geolod Farmare
 player, 8 posts
 Grisodlare Extraordinaire
 
Mon 27 Sep 2004
at 19:34
Re: Handelsboden
"Nja, det skulle vara en säck fjolårspotatis också, men den kan jag ta imorgon. Jag har tillräckligt mycket att bära som det är. Men tack ändå!" Han slänger upp betalningen på disken och mynten klirrar till när de slår i varandra. "Ja nu ska jag dra mig hemmåt, vänner, vi hörs kanske ikväll på värdshuset?" Utan att egentligen vänta på svar börjar han samla ihop varorna och kånkar ut med dem genom dörren medan han muttrar: "Ja, ungdomen idag. Gifter sig både hit och dit. Och alltid ska det tjoas och hoppas om minsta lilla. *suck*"
Tryggve Solid
 NPC, 5 posts
Fri 15 Oct 2004
at 13:21
Re: Handelsboden
"Ja, jo, det är väl bra. Men bara Du inte får liknande griller i huvudet! Hör Du det!"

Tryggve gör sitt bästa för att se barsk ut, något som aldrig har varit lätt eftersom han har ett svagt område i hjärtat, just för sin dotter Tara.

"Jag stänger nu. Du kan ta och städa här, så det ser bra ut i morgon igen. Geolod var här innan, och den lukten dröjer sig kvar lite FÖR länge. Jag är bakpå i kammaren och räknar mina pengar!"

This message was last edited by the player at 13:21, Fri 15 Oct 2004.

Tara Tryggvesdotter
 player, 28 posts
Sat 16 Oct 2004
at 21:08
Re: Handelsboden
Tara ser lite mulen ut för en stund att städa är inte det hon gillar mest men efter ett tag släpper det och hon kommer på bättre tankar. Hon fattar ett stadigt grepp om kvasten och sedan börjar hon att dansa runt med den och sjunger ljudligt för sig själv. Gläfs vet inte vad han ska göra så han rusar omkring och försöker bita i borsten.
Tryggve Solid
 NPC, 6 posts
Sun 17 Oct 2004
at 23:33
Re: Handelsboden
Tryggve sitter i kammaren och har problem med att tänka när Tara håller på ute i butiken.

Tara fortsätter sjunga men Gläfs slutar jaga borsten och ställer sig i stället vid utgångsdörren och ger ifrån sig en liten morrning.
Tara Tryggvesdotter
 player, 29 posts
Mon 18 Oct 2004
at 15:09
Re: Handelsboden
Tara slutar upp med att sjunga och dansa och går fram till Gläfs och klappar honom försiktigt bakom örat.

"Vad är det som är fel vännen min?"
"Hör du något där ute?"

Sedan går hon fram till ett av fönstren och drar gradinen åt sidan och tittar ut i mörkret. Att Gläfs hör saker som gör honom orolig är inte helt ovanligt men oftast kan det vara Drain eller någon annan fyllbult som är på väg hem från värdshuset.
SL
 GM, 35 posts
Tue 19 Oct 2004
at 19:32
Re: Handelsboden
Gläfs skrapar med tassarna på dörren och verkar försöka komma ut.

Hundens oväsen gör att Tara inte hör någonting, men när hon tittar ut genom fönstret mot Gula Ankan ser hon något blänkande som ligger på vägen.
Tara Tryggvesdotter
 player, 30 posts
Wed 20 Oct 2004
at 17:50
Re: Handelsboden
"Tig!"

Tara gör tecknet att sitta vackert till gläfs och går sedan fram och öppnar dörren.

"Plats Gläfs!"

Hon väntar till Gläfs förstått vad att det är hon som bestämmer.

"Pappa det ligger något och blänker ute på byn. Jag går ut och tittar lite närmare, jag är snart tillbaka!"

Ropar hon in till sin far och går sedan ut på framsidan av butiken för att få en närmare titt.
Tara Tryggvesdotter
 player, 37 posts
Wed 27 Oct 2004
at 17:55
Re: Handelsboden
Upp slängs dörren och in kommer Tara i all hast. Hon skyndar upp på övervåningen och river igenom sitt rum medans hon ropar till sin far.

"Far jag ska ut och leta efter Sarina hon verkar vara försvunnen och inte ens Byle verkar  veta var hon är. Så nu ska jag med Elvian och några andra och leta och det är ingen ide att du säger emot jag har Gläfs med mig."

Utan att vänta på att Tryggve skall säga emot henne tar hon med sig Gläfs och försvinner ut genom dörren.
Tara Tryggvesdotter
 player, 82 posts
Tue 3 Jan 2006
at 22:13
Re: Handelsboden
Som tur är är det ingen inne i Handelsboden för då hade de nog blivit omkullsprungna av Tara som genast tar av och upp för trappen där hon bor med sin far.
Tara Tryggvesdotter
 player, 83 posts
Wed 4 Jan 2006
at 08:35
Re: Handelsboden
Tara tvättar sig så gott det går. Klär på sig sin finaste klänning och skyndar ner i butiken. Där plockar honmed krusen med doftolja tills hon finner en hon gillar och smörjer kroppen med den. Med en doft av Viol omkring sig lämnar hon handelsboden.
Tara Tryggvesdotter
 player, 124 posts
Thu 26 Jan 2006
at 14:27
Re: Handelsboden
Tara kliver in i handelsboden och ropar.

"Far! Far, vi har gäster."

Sedan upptäcker hon hur skitiga de är om fötterna och kliver snabbt ut igen och tar av sig sina stövlar.
Loorn
 player, 55 posts
Fri 27 Jan 2006
at 13:53
Re: Handelsboden
Loorn härmar Tara och drar av sina med mest eftersom han inte vill minska sina chanser att få stanna därefter följer han henne in.
Tryggve Solid
 NPC, 11 posts
Fri 27 Jan 2006
at 18:27
Re: Handelsboden
"Gäster?", hörs det inifrån Tryggves kammare. Plötsligt hörs det ett brak av att något faller.

"AJ SOM BRAXEN!"

Det skrapas och trampas inifrån och snart öppnas dörren och en mer än mosig, mer än slirig Tryggve tittar ut.

"Karlfolk!!! Aldrig i livet! Usch, måste lägga mig..."

Utan att säga ett ljud mer stänger han dörren och dråsar i sängen. Stanken av allt för mycket mjöd stannar dock kvar.
Tara Tryggvesdotter
 player, 125 posts
Fri 27 Jan 2006
at 21:47
Re: Handelsboden
"Äh, bry dig inte om honom han är bara fuller. Men vi bör nog inte sova i samma rum med tanke på hedern."

"Jag går och hämtar några fällar och en madrass så bäddar vi åt dig här i butiken."

Sedan försvinner Tara in på lagret men är snart tillbaka med famnen full med madrass och fällar.

"Inte kungligt men bättre än en kyrkbänk."
Tara Tryggvesdotter
 player, 132 posts
Wed 1 Feb 2006
at 22:30
Re: Handelsboden
Tara kommer infarande för att hälsa sin far adjö. Hon finner honom i kammaren i fullt sjå med att få på sig kläderna. Hon säger att de snart är dags för dem att ge sig av och hennes ögon fylls med tårar. När hennes far fått byxorna på sig slänger hon sig i hans famn och kramar homon länge och hårt innan hon kysser honom på kinden.

"Jag tar lite förnödigheter, far."

Hon plockar åt sig av sådant hon anser att hon kommer att behöva. Så tar hon sin personliga persedel, sin flöjt och sitt bälte med dolkarna.

"Farväl då far. Jag vet inte när mina vägar bär här förbi igen. Men vet att jag jommer sakna dig."

Sedan ger hon honom en ännu en hård kram och kyss på kinden.
Tryggve Solid
 NPC, 12 posts
Wed 1 Feb 2006
at 23:04
Re: Handelsboden
Tryggve, som fortfarande inte har allt i ordning blir förvånad.

"Vafalls!?!"

När han har fått det förklarat för sig att Tara skall följa med Karisátor lugnar han sig en smula och återgäldar kramen. Sedan sätter han sig utanför handelsboden för att se när de försvinner.